Hej, jag bygger nu min första smoker (är 15 år). Jag undrar hur jag ska bygga min eldlåda. Jag tänker mig en kvadratisk gjord av stål, men problemet är att jag inte vet var jag ska få tag på det, ett annat alt är ju en mindre tank vilket jag inte heller vet var jag kan få tag på. Tack på flrhand
 
E Eskil15162517 skrev:
Hej, jag bygger nu min första smoker (är 15 år). Jag undrar hur jag ska bygga min eldlåda. Jag tänker mig en kvadratisk gjord av stål, men problemet är att jag inte vet var jag ska få tag på det, ett annat alt är ju en mindre tank vilket jag inte heller vet var jag kan få tag på. Tack på flrhand
nej, inget går ju att köpa färdigt. Man får svetsa ihop det mesta själv. En kubformad eldlåda är ju mer eller mindre 6 plåtar som svetsas ihop till en kub. Jag har valt cylindriska behållare då jag tycker det är snyggare. På skroten och blocket har jag hittat det mesta grejerna till mina byggen. Det som är viktigt när du letar efter en tank ( om du inte valsar ihop något själv) är godstjockleken. 6 mm rekommenderas för att kunna hålla en jämna värme någorlunda lätt. Kompressortank, hydroforer, ackumulatortankar brukar vara överkomliga ekonomiskt. Kompressortankarna har som regel tjockast gods. Lycka till med bygget! En man som inspirerat mig är Aaron Franklin. Sök på honom. Han har koll på läget;)
 
greenteng greenteng skrev:
nej, inget går ju att köpa färdigt. Man får svetsa ihop det mesta själv. En kubformad eldlåda är ju mer eller mindre 6 plåtar som svetsas ihop till en kub. Jag har valt cylindriska behållare då jag tycker det är snyggare. På skroten och blocket har jag hittat det mesta grejerna till mina byggen. Det som är viktigt när du letar efter en tank ( om du inte valsar ihop något själv) är godstjockleken. 6 mm rekommenderas för att kunna hålla en jämna värme någorlunda lätt. Kompressortank, hydroforer, ackumulatortankar brukar vara överkomliga ekonomiskt. Kompressortankarna har som regel tjockast gods. Lycka till med bygget! En man som inspirerat mig är Aaron Franklin. Sök på honom. Han har koll på läget;)
Jag har en ackumulator med 3-4 mm godstjocklek. Jag har stenkoll på Aaron. Tack
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Har du isolerat eldlådan för bättre värmekontroll i den svenska kylan och vad har du för fäste för det delade kaminröret? Ser jag rätt om ditt andra bygge är en standard flow smoker (alltså inte reverse flow)? Och har du då nån typ av värmesköld från eldlådan för att inte bränna det som är närmast?
 
Redigerat:
joohnte joohnte skrev:
Har du isolerat eldlådan för bättre värmekontroll i den svenska kylan och vad har du för fäste för det delade kaminröret? Ser jag rätt om ditt andra bygge är en standard flow smoker (alltså inte reverse flow)? Och har du då nån typ av värmesköld från eldlådan för att inte bränna det som är närmast?
yes det har ja. Eldlådan är i själva verket två cylindrar som skiljer 10cm i diameter. Jag får då en luftspalt på ca 5 cm som fungerar som isolering = behöver elda mindre och mindre påverkan av väder och vind (nya grillen).
mitt andra bygge är en vanlig offset smoker och jag har ingen baffle plate (värmesköld) men kommer montera det nu inom det närmaste. Gällde frågan om kaminröret den nya eller gamla?
 
Kaminröret gällde nog den gamla om inte den nya också är delad, tyckte det verkar väldigt smidigt om man t.ex. har den på släp och ska köra nånstans så kan det va bra att kunna dra ner på höjden.

En till om eldlådan också: har sett att vissa isolerar med mineralull men du har alltså bara kört luft och det tycker du funkar bra?
 
joohnte joohnte skrev:
Kaminröret gällde nog den gamla om inte den nya också är delad, tyckte det verkar väldigt smidigt om man t.ex. har den på släp och ska köra nånstans så kan det va bra att kunna dra ner på höjden.

En till om eldlådan också: har sett att vissa isolerar med mineralull men du har alltså bara kört luft och det tycker du funkar bra?
Ok. Båda är Delbara men olika konstruktion. Den nya har en modell flagstångsfäste och fälls baklänges. Den gamla är från början ett rör som är kapat, påsvetsat styrpinnar på insidan av dem ena halvan, sedan träs de bara ihop och bildar ett långt rör.
 
Aha, då förstår jag. Tack för alla svar! Ska se om jag lyckas bygga en sån här jäkel i sommar :D
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
joohnte joohnte skrev:
Aha, då förstår jag. Tack för alla svar! Ska se om jag lyckas bygga en sån här jäkel i sommar :D
det tror jag nog ;)
Själv hade jag inte svetsat med någon reda innan första bygget och det gick ju bra :D
 
  • Gilla
joohnte
  • Laddar…
Vilken typ av svets körde du med förresten? Jag har aldrig svetsat och kan absolut ingenting om det, men tänker vad som är enklast och vad man behöver för den här typen av arbete.
 
Jag använde en Mig-svets till det mesta. Man kan såklart köra med MMA/inverter (pinnsvets). Skulle nog tro att det är billigast att införskaffa en pinnsvets om man bara ska svetsa en gång. Du får Youtubea och kolla läget lite
 
Okej. Ja jag har surfat runt en hel del och MIG ser ju enklast ut enligt min mening, men en pinnsvets verkar ju onekligen lite billigare. Jag som okunnig är dock osäker på vad som är minimumkrav på vad som behövs för att kunna svetsa i 6mm stål. På de flesta billigare står det att den funkar till "tunnplåt" vilket jag får för mig är tunnare än de 6mm jag vill ha till en smoker, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.