Hej vi bor i ett hus från1922 som vi nu tar fram träfasaden på under plåt osv

Vi undrar lite över originaltaket. Idag ligger det 2-kupig betongpannor som nog är ca 50 år med mycket mossa på norrsidan, har varit röd. Vår plan är att lägga tegelpannor nu när vi ändå ska lägga om tak då det är dags då det börjat läcka in vid storm. Vi har kommit över några foton från bla 1959 som är en flygbild men man ser att det är ljusgrått tak.
Svartvit flygbild från 60-talet av ett hus med ljusgrått, plant tak och lummig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(främre huset). Samt bilden nedan som nog är tagen slutet 60-tal strax innan de bytte till pannorna vi har idag. Den är rätt suddig så svårt att se, men kanske någon som har tankar om vad det är för typ av panna? den känns rätt platt.
Svartvit bild av ett äldre hus med släta, möjligen betongtakpannor, mycket mossa och en vindsvåning med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har haft en platt betongpanna på vårt lilla äldre hus bakom och tänkt att den legat på huset med, men tycker ej det stämmer med svartvita bilden.
Gammal betongpanna med två kupor och mossa, delvis suddig bild, på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan säger flera att det inte var vanligt med betong så tidigt men tyckte jag läste att det kunde finnas, men har ingen jättekoll på detta :)
Men kan det finnas ljusgrått tegel från den tiden?

Har tyvärr inga tidigare bilder än 59..

Tacksam för gissningar och tankar som kan ge inspiration till vårt val! Just nu lutar vi åt ett nyare 1-kupig tegel som heter Nova... om någon har erfarenhet av den så är vi nyfikna på det med!
 
Redigerat:
Gamla takpannor är ett område för doktorsavhandlingar, men jag vågar mig på en gissning ändå.

Hade huset från början varit försett med lertegel tror jag att det hade varit rött tvåkupigt. Men jag tror inte att det var fallet här, utan att taket var ett tjärat papptak. Dvs lumppapp som tjärades av kringresande tjärare med viss regelbundenhet. När det började bli ont om sådana i början på 1950-talet lade man i stället på betongpannor av den typ som fotot visar. De var oftast lokalt tillverkade. Infärgningen satt bara på ytan, så när den snabbt eroderade blev de gråa. Att det skulle finnas grått lertegel på en bild från 1959 tror jag inte på. Tegel i andra kulörer än rött var glaserade och en klar lyx som man inte unnade sig på landet. Ska du komma nära 20-talskänslan och få ett hållbart alternativ röstar jag för tvåkupigt lertegel.
 
J justusandersson skrev:
Gamla takpannor är ett område för doktorsavhandlingar, men jag vågar mig på en gissning ändå.

Hade huset från början varit försett med lertegel tror jag att det hade varit rött tvåkupigt. Men jag tror inte att det var fallet här, utan att taket var ett tjärat papptak. Dvs lumppapp som tjärades av kringresande tjärare med viss regelbundenhet. När det började bli ont om sådana i början på 1950-talet lade man i stället på betongpannor av den typ som fotot visar. De var oftast lokalt tillverkade. Infärgningen satt bara på ytan, så när den snabbt eroderade blev de gråa. Att det skulle finnas grått lertegel på en bild från 1959 tror jag inte på. Tegel i andra kulörer än rött var glaserade och en klar lyx som man inte unnade sig på landet. Ska du komma nära 20-talskänslan och få ett hållbart alternativ röstar jag för tvåkupigt lertegel.
Jo var det jag tyckte va konstigt med just grått lertegel som jag fick som svar. Har hela tiden tänkt att bilderna från 50-tal borde va original då det var i dåligt skick men sant kan byts innan och då ändå va i rätt dåligt skick som man ser på andra bilden som jag tror är typ 69.

Tycker bara pannan på bilden är mer randig och kantig än taket, men kan ju va att det ej syns då bild ej är så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.