Håller med Byggare babe. 10 % låter ju helt orimligt. I mitt fall rörde det sig om 20 eller 30 000kr. Mer skall det ju inte kosta för att husföretaget får sköta administrationen och samordningen. Dom pengarna är det ju definitivt värt........i alla fall för mig. Om nu ett företag påstår att dom tar 300 000kr som någon påstod här, fråga då vad det är dom verkligen tar betalt för. Får ni inget vettigt svar så välj en annan leverantör. Sen kan man ju fråga sig vad som menas med att man sparar så mycket på att ta en delad entreprenad..........har man då egna kontakter så att man har en grund läggare som, kanske t.o.m gör arbtet svart i värsta fall?? vad har du då för garanti?? .......är det svärfar som reser stommen??....o.s.v....man måste ju jämföra likvärdiga saker.
 
Det kostar omöjligtvis 10 % extra med totalentreprenad. Det låter rimligt att lägga på i storleksordningen 40 tkr. Jämför jag mina kalkyler mellan olika hustillverkare där två erbjöd totalentreprenad och två delad entreprena kan jag inte hitta signifikanta skillnader i pris som inte kan förklaras på annat sätt.

/Fredrik
 
Det är helt riktigt att 10% är hutlöst mycket och det står inte i relation till entreprenörernas merkostnad för en totalentreprenad. Men, det har i flera år varit entreprenörernas marknad och de har väl sett att det går att ta så mycket. Det är tillgång och efterfrågan som styr.

Att några erbjuder totalentreprenad till en merkostnad av 20-40 kkr verkar ju bra men man måste ändå se på totalpriset. De företagen har kanske redan ett högt pris för sina andra entreprenadformer. Eller inte, vad vet jag, men det man bör göra är ju att jämföra huset med ett likvärdigt från en annan entreprenör och en annan entreprenadform.

Delad entreprenad ger dig möjlighet att pressa priset för varje enskild delentreprenad. I en generalentreprenad eller totalentreprenad är entreprenören bara intresserad av att du ska acceptera hans pris och så länge du gör det pressar han bara priserna för att öka sin egen vinst.
 
Mitt hus gick på drygt 1,1 miljon nyckelfärdigt på totalentreprenad (byggde för drygt 1 år sedan). Tomt, anslutningsavgifter samt byggherre kostander tillkommer. Klarade mitt bygge på ganska precis 1,7 miljoner (samma som kalkylen för övrigt). Huset jag byggde var en Jorduggla från LB-hus. Så nog kan man bygga prisvärt på totalentreprenad alltid!
 
Nu är det ju så här att man kan alltid hävda att det blir billigare att handla upp delarna än helheten. Jag har dock en avvikande uppfattning för flertalet husbyggare.

Det är lätt att hävda att man kan spela ut olika entreprenörer mot varandra, men kan du bedömma vad du får för pengarna? De flesta är inte väl insatta i byggbranchen, är inte vana att hålla ihop ett byggprojekt, vet inte vad man kan förvänta sig osv. För dessa husbyggare, inkl mig själv, är det bättre att spela ut totalentreprenader mot varandra och ha grundtryggheten att ha en part att prata med i bygget. Varför förväntas en revisor, åkare, sjuksköterska etc ha kompetens i att samordna ett byggprojekt på 3 Mkr?

Jag är förvånad över att det verkar vara mer regel än undantag med delad entreprenad. Kanske därför så många är missnöjda?

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Varför förväntas en revisor, åkare, sjuksköterska etc ha kompetens i att samordna ett byggprojekt på 3 Mkr?
Det är kanske just okunskapen som gör att många inte känner till att det finns olika entreprenadformer. I stället litar man på husföretagen när de säger att alla andra bygger med delad entreprenad.
 
Om man bara går till en husleverantör kanske man kan få den bilden. Nu tror jag att de flesta, som har möjlighet och inte köpt tomten av husleverantören, går till flera tillverkare. Att förstå skillnaden mellan olika entreprenadformer tror jag de allra flesta faktiskt gör om de får det förklarat. Jag tror också att många överskattar sin förmåga att hantera hantverkarmarknaden.

Jag har svårt att förstå att inte fler leverantörer, även stora som Trivselhus, erbjuder totalentreprenad. För en lekman inom området måste ju tryggheten väga ganska tungt när man satsar 2-3 miljoner kronor. Att bara ha en part, inte behöva besväret att hålla efter snickare, säkerställa att fakturor är korrekta, ha en fungerande samordning mellan olika hantverkare mm är för mig värt mer än 40 tkr. Jag kan trots detta kontrollera löpande och ha åsikter om vad som sker i mitt nya hus, eller hur?

Men är man duktig och har tid kan man säkert spara pengar. Vår bedömning var att vi tjänar mer på att vara kvar på jobbet och inte behöva få magsår över strulande hantverkare, missade tidplaner mm.

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Om man bara går till en husleverantör kanske man kan få den bilden.
Vi pratade med många företag (kring 30). De som erbjöd totalentreprenad var för dyra tyckte vi. De övriga pratade sig varma för delad entreprenad eller generalentreprenad.


fredpers skrev:
Jag kan trots detta kontrollera löpande och ha åsikter om vad som sker i mitt nya hus, eller hur?
Det är inte alla som får det. En del entreprenörer släpper inte in kunden förrän huset är helt klart.
 
Man kan väl ana varför de som har delad entreprenad talar sig varma för det. :).

För vår del var det så att ett Myresjöhus som vi verkligen gillade med totalentreprenad var billigare än ett Trivselhus med delad entreprenad. Och när dessutom säljaren inte ger 100% förtroende är valet lätt.

Men det är klart att man ska värdera vad entreprenaden är värd.

/Fredrik
 
Angående total, general eller delad entreprenad man kan ju inte jämföra olika leverantörer som har olika klass på sina hus det är klart att en leverantör som har ett dyrare hus blir dyrare i slutänden annars vore det konstigt tycker jag, man får vad man betalar för.

Har pratat med en entreprenör som jobbar åt en som erbjuder generalentreprenad, den ansvarige lägger på 12% på det som han fakturerar.
12% på hela entreprenadsumman blir ganska mycket pengar, det är klart att den som är ansvarig för en entreprenad ser till att inte han går därifrån utan att tjäna på att han har tagit på sig ansvaret för bygget.
Har själv byggt på delad entreprenad jag har ingen tidigare erfarenhet av husbyggen det har gått bra sen om jag har haft tur det vet inte jag.
Har grannar som har haft totalentreprenad där det mesta som kan gå snett har gått snett, entreprenören har skylt ifrån sig fast man tycker att det inte finns någon att skylla ifrån sig på.
Dom tog totalentreprenad för att inte skulle behöva ta på sig så mycket jobb, nu måste dom gå till rätten för att kunna komma vidare och chansen att vinna är inte så stor.
Skulle jag bygga igen så skulle inte jag tveka vilken typ av entreprenadform som jag skulle välja, jag skulle välja delad.


 
Om jag ska vara ärlig förstår inte jag vad entreprenadformen har med saken att göra. Skär det sig mellan dig och entreprenören så kan det väl ske oavsett om det är delad- eller totalentreprenad?

/Fredrik
 
Det jag menar är att att det kan ge en falsk känsla av trygghet om man bara har en motpart, är den oseriös så kan hela bygget bli struligt.
 
Joja skrev:
Det jag menar är att att det kan ge en falsk känsla av trygghet om man bara har en motpart, är den oseriös så kan hela bygget bli struligt.
Bättre att ha en motpart att bråka med i så fall anser jag...
 
men om du har 5 eller 6 motparter då som det fort blir med en delad entreprenad......är inte sannolikheten större att då får en "strulig" motpart någonstans då än om du har en motpart???
 
Roffe skrev:
men om du har 5 eller 6 motparter då som det fort blir med en delad entreprenad......är inte sannolikheten större att då får en "strulig" motpart någonstans då än om du har en motpart???
Jag antar att du kommenterar jojas inlägg...kan bara hålla med igen, jag är glad att "min" byggare har alla kontakter o tar ansvaret gentemot underentrepenörerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.