Hej

Vi tänkte bygga om en befintlig veranda med pulpettak till valmat tak och glasa in den i samma veva. Jag har ingen aning om vilka dimensioner på takkonstruktionen som jag behöver och hoppas att någon kan hjälpa mig med det. Jag tänkte om möjligt behålla pelarna och de övre bärlinorna (A och B i skissen) om dimensionen på dem duger. Om det går så skulle jag hellre använda konstruktionsvirke än limträ, eftersom jag tycker att det är snyggare men det beror ju på dimensionerna också. Tack på förhand.

Skiss av en veranda med måttangivelser för ombyggnad till valmat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snyggt med konstruktionsvirke tycker jag typ som det här (som jag hittade i någon tråd här)
Interiör vy av ett pulpettak med synliga konstruktionsvirken som bildar en stödjande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Nils Hofvander Nils Hofvander skrev:
Hej

Vi tänkte bygga om en befintlig veranda med pulpettak till valmat tak och glasa in den i samma veva. Jag har ingen aning om vilka dimensioner på takkonstruktionen som jag behöver och hoppas att någon kan hjälpa mig med det. Jag tänkte om möjligt behålla pelarna och de övre bärlinorna (A och B i skissen) om dimensionen på dem duger. Om det går så skulle jag hellre använda konstruktionsvirke än limträ, eftersom jag tycker att det är snyggare men det beror ju på dimensionerna också. Tack på förhand.

[bild]

Snyggt med konstruktionsvirke tycker jag typ som det här (som jag hittade i någon tråd här)
[bild]
Jag glömde att skriva att snözonen är 2.5 och lutningen på valmat taket är 12%. Vi tänkte ha falsad plåt på taket.
 
Jag är också intresserad av det här svaret, vi planerar ett liknande tak med bandplåt över en veranda. Jag är rädd för att få en alltför klumpig takkonstruktion. På gamla verandor tycker jag ofta konstruktionen ser nätt ut, som på din bild Nils. Men när man frågar om dimensioner idag får man alltid rådet om en 20+ cm limträbalk i framkant. Om man måste ha en rejäl balk i framkant, finns det smarta sätt att gömma in den i konstruktionen? Jag vill helst ha ett snyggt synligt regelverk invändigt.
 
Hej. Ja, i det här fallet är valmat tak, eller kuverttak som är en mer korrekt underbemanning snyggt. Tyvärr är det konstruktionsmässigt en helt annan konstruktion än tex pulpettak. Mycket snyggare men kräver också lite mer eftertanke rent konstruktionsmässigt.

Sök på kuverttak. Tror du hittar en hel del matnyttigt.



Mitt eget utbygge är på 8x4 meter. Det är fullt inbyggt och en del av boytan. Vi anlitade en konstruktör. Och fick på så sätt en konstruktionsritning med alla dimensioner.

Det var det värt. Jag är inte byggnadsingenjör, men tycker att det är kul att läsa på och ibland förstå.

Ett pulpettak fördelar taklasterna över hela utbyggets yttre vägg och inre vägg ( den inre väggen utgörs ofta av husets yttervägg när det handlar om verandor). I ett kuverttak är visserligen även kortsidorna lastbärande. Men framförallt tas lasterna upp av de båda diagonala balkarna som går från ytterhörnen in mot mitten. De som du märkt ut som C. Dessa två får ta ca hälften av de totala taklasterna. Och måste därför dimensioneras därefter. Tror mina var i dimensionen 90x420.
Dessa båda balkar överför sedan sina laster i tre punkter. I mitten av bakkant, där de båda möts. Och i de båda yttre hörnen. På dessa tre ställen krävs pelare som tar upp lasterna. Inga konstigheter. I mitt fall 90x90 mm. Men dessa fyra pelare ställer särskilda krav på upplaget. Dvs de måste stå på något som tål höga laster. Halva takets tyngd inkl snö tas upp på dessa 4 punkter.

Inga större svårigheter, men det kan vara klokt att lägga 10 000:- på ett samtal med någon som begriper. Mer än jag gör.
 
  • Gilla
Nils Hofvander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.