Hej!
Jag har fått för mig att bygga en ”falsk bokhylla” genom att såga av gamla lexikon och andra böcker ett par centimeter från ryggen för limma ihop och att sedan bygga en liten lönndörr. Är det någon som vet om det funkar med en bänksåg eller kommer den att klägga igen eller något annat otrevligt av all pappersmassa? Bra om någon vet så slipper jag förstöra en såg...:rolleyes:
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Limma ihop sidorna med tapetlim så är det nog lugnt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Att limma är nog svårt. Men det är nog bra om man kan ha dem i press under sågningen.
 
Cirkelsåg funkade inte för mig, men med bandsågen gick det jättebra.
Lägg en bräda på var sida om lexikonet och dra ihop med skruv, såga på bandsågen, stryk på tjockt med trälim i sågsnittet så håller det ihop.

Protte
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Låter sjukt spännande men hur hanterar man att dörrbladet kommer få fel "visuella djup" om man sågar bort stora delar av böckerna? Är det inte enklare att integrera en riktig bokhylla i dörren så att säga?
Eller har du en bild så man kan se hur du tänkt dig. Är alltså bara väldigt nyfiken vad det är du håller på att bygga. Låter väldigt kul! :)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Låter sjukt spännande men hur hanterar man att dörrbladet kommer få fel "visuella djup" om man sågar bort stora delar av böckerna? Är det inte enklare att integrera en riktig bokhylla i dörren så att säga?
Eller har du en bild så man kan se hur du tänkt dig. Är alltså bara väldigt nyfiken vad det är du håller på att bygga. Låter väldigt kul! :)

Hej! Om du söker på ”faux book shelf” på youtube kommer en del bra, och ganska många tråkiga, förslag på hur man kan göra. Jag håller på att klura ut den smartaste lösningen för mig, kan åtekomma jag jag bestämt mig. Familjen älskar böcker, vi håller på att bygga ett biblioteksrum och jag tänker mig en liten lönndörr för att kunna gömma en liten flaska rom. Eller ett påskägg. Typ.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.