David skrev:
Vi har nu hamnat på en kvmkostnad på elen på 950 SEK/kvm + moms. Enligt släktingen elektrikern är det billigt. Normalpris enligt honom är 1.500 SEK/kvm. Är detta verkligen rimligt? Visserligen äger han en relativt stor firma som gör jobb åt kommun etc. så jag kan tänka mig att hans referensramar inte är samma som mina.  :(
En del av mig vill tro honom iom att han är släkt, en annan del av mig säger att vi har blivit blåsta.  :(
Det borde finnas en del elektriker på forumet som borde bringa klarhet i detta.

mvh
David
Jag tycker att det låter asdyrt, men ni har kanske valt lyxprylar, typ "eljo renova" i hela huset ?
 
Kan ni inte kräva att få spec:at vad ni betalat för, antal timmar, matriel osv?
 
Har fått det men det är svårt att beräkna detta för en lekman. Påpekade det orimliga igår och han tog tillbaka fakturan och skulle gå hem och räkna på det igen. Så tyvärr har jag inte fakturan framför mig längre. Timmarna låg på c:a 400-450 timmar om jag kommer ihåg rätt.

mvh
David
 
Vi har inga lyxprylar i mina ögon. Kanske c:a 10 spottar, och dimmrar. Däremot har vi ganska rejält med uttag och lamputtag. Märket har varit Eljo på kontakter och dylikt då han påstått att de varit billigast.

mvh
David
 
David skrev:
Timmarna låg på c:a 400-450 timmar om jag kommer ihåg rätt.
Oj, det var nog det värsta jag hört. Hur mycket uttag har ni egentligen? Enligt en elektriker jag pratade med så räknade han 100-120 installationstimmar på ett "normalhus".
 
Menar han att han var på plats konstant 8-5 i 10-11 veckor? Borde väl gå att bekräfta i så fall.
 
Det har varit 2 gubbar för det mesta. Vi kommer antagligen att be om tidsrapportering.

mvh
David
 
Först hamnade vi på en totalkostnad på 277000:- :'(
Det är ink. moms.
Efter samtal med elektrikern reducerade han den summan med ca. 20 000, då vi kunde hävda att så här många dimmers, strömbrytare, täcklock o dyl har inte vi i vårt hus. (Det kan man ju åtminstone gå och räkna...). Men resterande material är svårt för oss att kolla upp.

Vi har:
40 st vägguttag (dubbel-uttag). (Eljo standard)
12 st antenn + tele
28 st tak+lamputtag (Eljo standard)
26 st strömbrytare (Eljo standard)
8 st täcklock (Eljo)
11 st dimmrar (Eljo standard)
17 st spotlights (Hide-a-lite)
1 ringklocka
10 frihängande rör (ute + inne) som sedan fästs armatur i. (Vi har köpt armaturen själva)

Sedan har vi förstås allt det vanliga som tillkommer i kök, tvättstuga och pannrum.

Detta är det vi kan kolla själva, sedan är det ju allt bakom väggen också... rör, apparatdosor o dyl.

400 timmar nedlagd tid (enligt specen), blir 150 000kr ink moms)
14 000:- har gått till reseersättning, ink moms.
93 000 till material ink moms.

Mvh
Lisa


 
Ni är så lurade så det är inte klokt!! >:(

Jag har gjort elen i princip helt själv och det har minsann inte tagit några 400 timmar!!! Och jag är ju glad amatör...Det är ju en kille på heltid i TIO veckor!!
Du vet vad som gäller i nästa hus. Vår el har nog inte kostat mer än 25000 inkl. allt.
 
93.000 för bara materialet?!
Jösses - är allt guldförgyllt?

Vi har handlat nästan all el nu - huset är 160 kvm i två plan, plus 80 kvm källare.

21.000 har materialet kostat oss.

Vad får man för det om man är prisjägare? Jo,
2 elcentraler (en 48 och en 24 modulers),
3 st 3 fassäkringar,
3 jordfelsbrytare och resten 1-fasbrytare,
3-4 buntar vp-rör (156 meter/bunt),
X antal tyska rostfria strömbrytare och vägguttag till köket (pissedyra),
samma tyska strömbrytare fast vit plast till resten av huset.
kilometervis med fk-kabel,
50-100  takdosor och väggdosor,
6 datauttag,
4 dimmers,
2 elektroniska trafos.
edit - GLÖMDE:
4 täcklock
6 ROT-dosor (ja, ibland BLIR det fel....)
10 takdosor


Det som saknas är
2 slingor el-golvvärme inkl termostater,
3-4 tv-uttag
2 till spotlighttrafos
10 spottar.
Vi har fått 10 standard Elko-vägguttag - värda ca 800 kr.
Det saknas säkert 20-30 uttag till då...
 
K
Har ungefär samma kostnad som KarlXII, melllan 20-30 tusen, ca 80 timmar för elinstallationen, hus på 210 m2. Central samt mätarskåp kom med huset, resten av materialet har jag köpt av elektrikern. Inga armaturer inräknade. Köksspottarna kom med köket.
 
Nedslående läsning. Hatar att bli lurad.  >:(

mvh
David
 
David skrev:
Nedslående läsning. Hatar att bli lurad.  >:(

mvh
David
Gör en utskrivft på denna tråd och visa för din släkting. Försök vara saklig och säg att du tycker det blev lite väl mycket och att du försökt kolla med andrao ch de tycker samma sak. Visa tråden och försök få honom att motivera vad som blivit så dyrt. Hoppas det löser sig! :-/
 
  • Gilla
robbie78_c
  • Laddar…
Det svåra är att de flesta här verkar ha gjort mycket själv eller köpt in material själva. Det gör det svårare att jämföra. Jag tror att vi definierar detta som läropengar för släktfridens skull. Men hädanefter blir vi nog lagbrytare vad gäller elen. Det blir nog bäst så.

mvh
David

 
Normalt för en villa är som andra skriver mellan 90-120 timmar enl de elektriker man kollat med. Fyrahundra timmar låter sanslöst. Är det betong/stenväggar så de fått fräsa spår till alla rör kanske ? Men det låter orimligt ändå.....
Även materialet låter orimligt dyrt i mina öron.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.