Hej
Har satt igång med renovering av våra badrum hemma. Företaget jag anlitat har utan tidigare information till mig använt ett fördelningsskåp i badrummet som kommer att vara synlig. Jag har aldrig tidigare sett i ett badrum ett sådant skåp. Därför undrar jag om detta är ett godkänt sätt att dra rören? Det verkar vara som ett håll igenom tätskiktet. Tacksam för snabbt svar.
Kan jag välja att kakla över locket ifall installation av själva skåpet i ett badrum är enl. standard?

Fördelningsskåp för rör synligt i vägg under renovering av badrum, omgivet av kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelningsskåp installerat på vägg i ett ofärdigt badrum, synlig genom vägghål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fördelarskåp är en vanlig lösning och är bra. Alternativet är att alla rör går genom väggen och så får fördelaren sitta synligt istället.

Men! Tätskiktet ska anslutas till skåpet. Här ser det ut som att man gjort ett urtag och satt in skåpet efter tätskiktning. Jag hoppas verkligen att det har anslutits med limmade remsor innan bilden med väggplattor monterade togs?
 
Tack för ditt svar. Skåpet monterades innan tätskiktet. Så såg det ut innan man la till tätskiktet. Omonterat skåp med synliga rör och ventiler i en vägg under renovering innan tätskikt appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker du?
 
Nu är jag långt från expert på området, men har själv börjat fundera lite på hur jag ska dra vatten till ett nybyggt badrum och en lösning jag tycker verkar snygg är att sätta exempelvis sådana här under tvättstället i tvättställskommoden:

https://www.vatette.se/produkter/va...c-dy15-x-invandig-g38-med-kulventil-och-vred/

Finns även för 2-rör och ska kompletteras med deras väggbricka.

Hade inte det varit ett bra sätt att slippa att sätta ett helt fördelarskåp i väggen?
 
Vid närmare eftertanke så är det nog bara om det är i våtzon 1 som anslutning av tätskikt till skåpet är ett krav (även om jag tycker att det är onödigt att avsluta tätskiktet precis innan istället för att dra ut det på skåpet). Hur ser badrummet ut och var sitter skåpet?
 
Skåpet sitter ca 120 cm från duschen, skåpet ser du med den blåa färgen på vänsterkanten. På höger sidan kommer tvättställ och toaletten sitta. Ett badrum under renovering med isolermaterial på väggarna, markerat för blått skåp och plats för tvättställ och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då beror det nog på vad du menar med ”120 cm från duschen” då gränsen för våtzon 1 går där någonstans. Jag tycker att zonindelningen är lite luddig och har aldrig haft anledning att förstå precis var gränserna går men urklipp från BKR nedan visar hur det är definierat. Kan du dra någon slutsats om vilken våtzon skåpet sitter i från det?

Illustration av våtzoner i ett badrum med zonindelning enligt BKR, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Från väggen där duschen är monterat på i din bifogade skiss fram till utkanten av skåpet är 150 cm. Utifrån min tolkning av skissen så ligger skåpet i zon 1. Fast hela bredden på badrummets långsida är endast 200 cm så frågan är om min tolkning är rätt?
 
Hmm, ja våtzon 1 beskrivs ju som duschplats plus ytterligare 1 meter men om man inte har en väldefinierad duschplats med glas eller liknande vet jag inte hur man tolkar det. Någon annan har säkert bättre koll på den biten.

Kanske är slö i huvudet men ser fortfarande inte riktigt framför mig hur ditt badrum ser ut, du har inte en planritning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.