Humlo
Jag står inför att renovera ett rum och funderar på om jag ska måla eller tapetsera om väggarna.
Innan har jag bara haft tapeter, men jag har många vänner som alltid målar sina väggar och nu föreslog detta.

Vad är skillnaden på utseende och känsla i att ha en målad vägg vs. tapet? Om vi nu håller oss till enfärgat alltså? Jag har fått för mig att tapet blir mjukare känsla på nåt sätt, men å andra sidan har jag knappt sett målade väggar i hemmamiljö heller så jag kanske har fel? Håller sig målad vägg fräsch och "ren" lika länge som tapet?
 
Tapet är ju att föredra. Håller sig ren lättare.
 
Humlo Humlo skrev:
Jag står inför att renovera ett rum och funderar på om jag ska måla eller tapetsera om väggarna.
Innan har jag bara haft tapeter, men jag har många vänner som alltid målar sina väggar och nu föreslog detta.

Vad är skillnaden på utseende och känsla i att ha en målad vägg vs. tapet? Om vi nu håller oss till enfärgat alltså? Jag har fått för mig att tapet blir mjukare känsla på nåt sätt, men å andra sidan har jag knappt sett målade väggar i hemmamiljö heller så jag kanske har fel? Håller sig målad vägg fräsch och "ren" lika länge som tapet?
Jag föredrar färg om jag inte vill ha något mönster. Du kan välja mellan olika glans på färgen vilket ger olika utseende. Får du fläck på målad vägg kan du rolla över den, det är svårare med tapet. Jag tycker det är krångligt att tapetsera. Ångrar du ditt färgval är det inte så svårt att måla om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det brukar inte bli bra att måla över en fläck. Brukar bli en annan gräng. Eller vem sparar på gammal färg.
 
Jag skulle också kört på färg om det ska vara enfärgat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det brukar inte bli bra att måla över en fläck. Brukar bli en annan gräng. Eller vem sparar på gammal färg.
Då har vi olika erfarenheter. Jag vet många som sparar på överbliven färg, just av anledningen att kunna bättra på vid behov.
 
Jag sparar på överbliven tapet också....
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
A
Tapeter har skarvar som syns, inte snyggt på enfärgad vägg.
Målad vägg lätt att återställa med spackel och färg om man ska ta bort en gipskrok eller liknande. Eller om barnet ritat på väggen eller nån annan orsak. Visst, det kan synas lite var man gjort det, då det blir en annan struktur jämfört med rollad yta. Man kan ju rolla om hela väggen rätt lätt om man vill. Men en skada i en tapet kan du nog aldrig återställa snyggt utan att byta hel våd eller hel vägg.
Målad vägg kanske kräver lite mer underarbete med bredspackling och slipning, tapet är kanske lite mer förlåtande?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det går att laga tapeter rätt snyggt om man vet hur man gör.

Edit: Det funkar kanske inte lika bra på dagens tapeter som på papperstapeter.
 
Humlo
Om man gör ett bra underarbete och målar ett rum i en färg.. och sen tröttnar efter ett år? Går det bara att måla över då eller måste jag tvätta av väggen och så först?
 
En enfärgad jämn yta är lätt att måla om.
 
Humlo Humlo skrev:
Om man gör ett bra underarbete och målar ett rum i en färg.. och sen tröttnar efter ett år? Går det bara att måla över då eller måste jag tvätta av väggen och så först?
Du kan torka av med en fuktig trasa, för att få bort damm och eventuella fettfläckar innan du målar. Sen kan du rolla över igen. Nu vet jag inte vilken typ av rum du planerar renovera, men en del använder neutral färg (grått, vitt el liknande) på tre vägar och sen målat en järv fondvägg som en färgklick. Tröttnar du har du bara en vägg att måla om. En kompis målar ofta för att te x matcha gardiner. Låt fantasin flöda.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Jag har både enfärgade tapeter och målade väggar. Underligt är det nog men mina tapeter är hela och rena medans de målade har lite fläckar här och där.
Har även en vän som är målare. Han föredrar tapet.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.