En intressant och mindre bra bieffekt var dock att det rök in lite när jag skulle fylla på ved. :-[ (rummet blev inte rökfyllt, men man kände att det luktade lite när man haft luckan öppen) Experimentet visade dock att jag har en läcka mellan vedluckan och kanalen som leder rökgaserna förbi pannan. Optimalt är så klart att ha kanalen öppen, men att justera vedluckan så det blir helt tätt när den är stängd. Får nog prova mig fram.
 
Hej jag har en baxi bonus. Har haft samma problem men löste det genom att lossa på tätningslisten i luckan, Mellan eldstad ock bypasen. Där la jag en plåt ca 1 mm tj under silikonlisten för bättre tryck och tätning.
 
Har nu eldat med halva ilägg av "pannrumsveden", och det funkar bra.
Jag har även mycket korta vedklampar vilket också säkert spelar in vid övertändningen(svårt att lägga veden tätt).
 
  • Gilla
Kickmaier
  • Laddar…
Hej igen täthet i vedluckan är`" MYCKET" viktigt.DÅ en del av luften paserar upp genom veden med syre och orsakar antändning i vedmagasinet . Följden blir för lite luft till slutförbräningen. Mager förbräning =hög rökgastemp.På grund av för stor mängd rökgaser från vedeldstaden till slutförbräningen.
 
Såja .. tände panna för 45 min sen. var nere o kollade nu .. nästa tänt ända upp.
Primär på 2,5 o sekundär 1,5 Lite svårt att proppa för nått på min evakueringskanal den är ju rätt långt in. Men någon som vet hur man justerar spjället på v33 för evakueringen så det blir tätt.
Just nu ligger min rökgastemp på 250 grader. Panntemp 84 grader.
 
Ulf a sotaren kan ha skrapat kanterna vid lucköppningen. det fanns kanske sot/kära där som tätade, eller skrapat dryckt in packningen.
 
ulf.a skrev:
låter intressant.

gjorde ett enkelt expriment, startade fläkten och höll en rykande cigarett runt vedluckan. Såg helt klart ett kraftigt drag längs hela den högra sidan.....
Ibland är det bra att man är rökare :). Ska kolla på samma sätt om vår lucka håller tätt .
Tack för tipset!
Vår Atmos övertänder och puffar till om man laddar den fullt med ved. Max upp till luckans kant går bra så det måste vara otätt någonstans på detta nivå. Säljare ursäktar puffar med "för torrt ved" som verkar vara ett standardsvar för alla fabrikat. Enklast att lasta över ansvaret  på eldaren som ville ju bara vara miljövänlig. Underligt att man inte kan kompensera för " för torr ved" med luftinställningen? Omöjligt, eller?
Snart bifogar dom en vattensprayflaska som pannutrustning >:(.
gaia
 
Jag tycker det låter som en dålig ursäkt detta med för torr ved. Om man inte kan ställa in luften så att det passar kruttorr ved så är det väll en brist hos pannan - tycker jag.
 
På Solo Inova kan man dra ut plåten som skiljer vedrummet från evakueringskanalen.
Man kan ju tänka sig att man får lite läkage i spåret som plåten ligger i innan den har sotat igen om sotaren tar bort den vid sotning.

Jag hade lite problem med packningen som tätar mot skiljeplåten, den var för lång och därmed för hårt packad i sitt spår med följd att det blev veck och läkage.

 
Jag har samma problem med övertändning och rökgaspuffar i min Calmar 33 panna som ni andra beskriver. Om man
Stryper primär luften då försvinner ju rökgaspuffarna,men då är ju risken stor att man får sämre förbränning och en del sot som inte annars brukar förekommer. Jag har tyckt mig iacktaga att man också sänker effekten vid minskad luft flöde på primärsidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.