Dammet radiatorventil med fyra anslutningar och ett reglage, monterad på rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta ratten som det står påfyllning på. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
RoBo och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ta ratten som det står påfyllning på. :cool:
Är du säker, har för mig att det var en blå kran..
 
Jag är 100 % säker.Den blå är en säkerhetsventil som du kan använda för att sänka trycket i systemet.
 
Immobil Immobil skrev:
Jag är 100 % säker.Den blå är en säkerhetsventil som du kan använda för att sänka trycket i systemet.
Ok tusen tack :)
 
MärtaM MärtaM skrev:
Ok tusen tack :)
Ingen annan kran"ratt som ska vara öppen?
Läste det i en annan tråd:
"Hej!
Här är förklaringen.
Avstängningen ska vara öppen, annars kommer inget tappvarmvatten.
Den blå är säkerhetsventilen.
Och sen sitter påfyllningen där, den ska normalt vara stängd."
 
Ventil markerad med röd cirkel på vit yta, fråga om den ska vara öppen vid påfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska denna vara öppen under påfyllningen?
 
Nej!
 
ok
 
Blå ratt, säkert så står det 9 bar på topp av ratten är , du får följa alla rör som går till elementen och någonstans sitter det en kran/ventil kopplad med rör till Varmvatten/Kalllvatten -rör, när du fyller håll koll på trycket , max 1 bar ska det vara. Ser ut som att det står påfyllning på en ratt där..
 
...som sagt var. :D
 
Fyllt på vatten, luftat och fyllt på igen, nu är trycket ca 1 bar.
Nu till en annan fråga:
Bor i ett tvåvåningshus och på nedervåningen kom det vatten både i de två små "kranarna" uppe på elementet och i de nedre "kranarna".
På övervåningen kom det ingenting i de övre kranarna och det droppade bara lite i de nedre, + att det lät mycket inuti elementen.
Vad beror det på och vad ska jag göra?
 
2 våningar hur högt är det från manometern till överkant på ett element vån 2 , 1 bar är 10 meter, så fyll till 1,5 bar och lufta , bli inte rädd om säkerhetsventilen börjar rinna , den öppnar vis 1,5 bar, sen får du hålla koll på trycket, det sjunker när man luftar. Vid klar luftning så kan du tappa ur lite så trycket stannar på ca 1,2 bar
 
Ok, testar det imorgon :)
Om trycket blir för högt, viklen blå kran är säkerhetsventilen, det finns två?
Tack
 
Det är den som troligtvis är röd och står 1,5 bar på , den blå är säkert en 9 bars och är för tappvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.