Hej!
Jag har en far som är vän av att saker ska ske ordentligt och hållbart. Detta kombinerat med att jag just nu håller på att måla ett staket gjort av obehandlat virke har skapat lite huvudbry. Staketet består av cirka en miljon (eller 500) spjälor som kommer stå vertikalt.

Steg 1 i att skapa ett staket som i princip aldrig kommer ruttna (enligt min far) har jag låtit ändarna bada i kallpressad linolja några dagar.

Steg 2 har bestått av att stryka på samma kallpressade linolja på resterande träyta.

Det var efter detta steg det började gå upp för mig att jag nu inte kan använda den färg jag haft att måla huset med (cuprinol fasadfärg, akrylat). Det verkar heller inte vara så att jag kan använda vanlig vattenbaserad grundfärg.

Så, mina frågor till alla som nu vet exakt hur jag ska göra, är följande:

- vad blir nästa steg? Ska jag grundmåla med något, isf vad?
- måste jag färdigmåla staketet med linoljefärg? Isf, finns det några bra alternativ att kolla upp?

Ser fram emot kloka svar!
 
J
Hmm, knepigt läget där. Jag är ingen färgexpert men just nu målar jag också en miljon st staketbrädor. Min färghandel avvek från färgtillverkarens råd om att använda heltäckande fönsterfärg och rekommenderade en täckande lasyr som inre ger en färgfilm som kan gå sönder och flagna av. Detta pga att staket till skillnad från andra snickerier sitter utsatt och är i hopsatt så att bitar dras i hop mot varandra (där spricker färgfilmen) och är väderutsatt. Jag målar alltså med tinova fasadlasyr enligt rekommendationen.
 
J
J Jönas skrev:
Hmm, knepigt läget där. Jag är ingen färgexpert men just nu målar jag också en miljon st staketbrädor. Min färghandel avvek från färgtillverkarens råd om att använda heltäckande fönsterfärg och rekommenderade en täckande lasyr som inre ger en färgfilm som kan gå sönder och flagna av. Detta pga att staket till skillnad från andra snickerier sitter utsatt och är i hopsatt så att bitar dras i hop mot varandra (där spricker färgfilmen) och är väderutsatt. Jag målar alltså med tinova fasadlasyr enligt rekommendationen.
Tänk på det där med heltäckande kontra icke heltäckande, det är mitt huvudbudskap!
 
Finns säkert flera andra alternativ men jag hade målat med Selders linolja. I stället för att tillsätta torkmedel och andra tillsatser för att få linoljefärgen att torka så renar de linoljan så pass att det inte behövs vilket jag tycker känns bra och den torkar dessutom fort. De har en grundfärg (zink tillsatt, kanske något mer) som de rekommenderar om man målar saker utomhus, men det går att använda deras vanliga linoljefärg direkt på linoljat trä. Kulören blandar de till enligt NCS-koder så du får alltid samma nyans och vet du bara koden på den färg du vill ha så är det lätt att få rätt nyans. De har även scannat in Ottosons färger så hittar du rätt kulör hos dem kan de blanda till den åt dig. Även grundfärgen kan de blanda till enligt samma recept, men den blir ljusare än linoljefärgen.

Jag testade Selder, Ottosons och en till (minns inte namnet) och jag tyckte att Selders var trevligast att jobba med, men det är en smaksak. Sen var ytterligare en bonus att deras fabrik ligger i Uppsala, inte långt från mig, och man kan köpa direkt därifrån. Så jag slapp beställa och de pratade gärna om sin färg och gav massor med tips och råd.
 
J Jönas skrev:
Hmm, knepigt läget där. Jag är ingen färgexpert men just nu målar jag också en miljon st staketbrädor. Min färghandel avvek från färgtillverkarens råd om att använda heltäckande fönsterfärg och rekommenderade en täckande lasyr som inre ger en färgfilm som kan gå sönder och flagna av. Detta pga att staket till skillnad från andra snickerier sitter utsatt och är i hopsatt så att bitar dras i hop mot varandra (där spricker färgfilmen) och är väderutsatt. Jag målar alltså med tinova fasadlasyr enligt rekommendationen.
Tack för svar! Detta innebär då alltså att det går att använda alkyd när man använt linolja som grund? Ingen risk för bubblor när solen ligger på?
 
J
N nieandersson skrev:
Tack för svar! Detta innebär då alltså att det går att använda alkyd när man använt linolja som grund? Ingen risk för bubblor när solen ligger på?
det vet inte jag. Men du ska nog inte måla med en färg som bildar tätslutande hinna för den färgen kommer flagna av väldigt fort och bli besvärligt att hantera när du målar om.
 
Varför måla alls? Låt naturen färga staketet fint grått med tiden och underhåll med olja.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför måla alls? Låt naturen färga staketet fint grått med tiden och underhåll med olja.
just så. Välj tryckimpregnerat så vara det otroligt länge
 
J Jönas skrev:
just så. Välj tryckimpregnerat så vara det otroligt länge
Nej nej nej, tryckat görs av det sämsta virket.

-83 bytte jag gångplank på min bro, 22mm tryckat, doppade ändträet i cuprinol och oljat en gång, funkis än.
-95 byggde jag en balkong och målade ingenting alls, den mår sådär, men de flesta golvbrädor är helt intakta.
-96 byggde jag en altan av tryckat, den har oljats en massa gånger, men för 5 år sen fick jag byta flera ruttna brädor.

Tror det tryckade var bättre förr..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför måla alls? Låt naturen färga staketet fint grått med tiden och underhåll med olja.
Visst går det att se det som ett alternativ. Men i mitt fall vill jag ha ett vitt staket. Det är ju en smaksak bara egentligen.
 
Javisst , det gäller ju att gilla underhålla och måla också....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.