När jag skulle montera den nya WC-stolen, en IFÖ Sign, på ett badrumsgolv som sluttar ca 1mm i aktuellt område så märkte jag WC-stolen var lägre på höger sida än vänster sida. Jag mätte upp ordentligt enligt bifogade bilder och sände in för reklamation. Uppskattar att det diffar 4mm.
Svaret från tillverkaren är att det är inom tillverkningstoleranserna. Jag är lite förvånad. Vad säger ni?
Mätverktyg mot en nyinstallera WC-stol för att visa höjdskillnad vid reklamation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av WC-stolens höjd med vattenpass och tumstock visar ojämnhet på badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja de är oftast inga under av exakthet.......Märks oftast inte sen om man nu inte har för vana att göra sina behov med ett vattenpass i knät....
 
  • Haha
Almir FFL och 4 till
  • Laddar…
C
Jag fick en stol som var rejält rund undertill en gång så uppenbarligen används en tillverkningsprocess som kan ge rätt stora avvikelser. Men det spelar ju ingen roll med några millimeter hit och dit om det inte är någon kritisk dimension. I mitt fall var det så gott som omöjligt att få den att stå stabilt och de bytte ut den utan något knussel.
 
Okej tror detta är rätt bra att känna till för de som klossar upp toastolen med kilar för att få passet i våg. Jag kommer inte att göra det med denna vetskap om hur marginellt 4 mm anses vara.
 
C
doublepeak doublepeak skrev:
Okej tror detta är rätt bra att känna till för de som klossar upp toastolen med kilar för att få passet i våg. Jag kommer inte att göra det med denna vetskap om hur marginellt 4 mm anses vara.
Ja, det skall väl tilläggas att det är helt normalt att man får klossa upp lite grand. Klossar brukar ju följa med.
 
Leran är ju tämligen mjuk när den tas ur formen. Jag tror dessutom att den krymper en del under torkningen. Så nej, precisionen är inte så hög.
 
Det är ju bra att få upp den iallafall ett par mm. Det gör det lättare att skära loss den när den skall tas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.