Som ni ser på filmen så har jag ett stökigt parti i min trädgård med en brant slänt.

Jag har haft Gårdsman här som ska fräsa ner slingan och han sa att det både är för brant (på sidan mot komposten) och för skarp övergång.

Så, nu måste jag lösa detta.

Några förslag:
  1. Mur. Kommer va drygt 70cm hög. Blir dyrt eftersom det kräver bygglov, stenkross, mur och en massa grävande för hand. Mycket jobbigt.
  2. Stenparti. Gräva bort gräset, lägga kantsten och markduk i slänten och sedan lägga på någon form av större dekorsten, typ diabas. Mellanjobbigt
  3. Köpa några storsäckar anläggningsjord och flacka ut slänten. Enklast men kanske också mest "b".
Nyckel här är att det ska vara billigt och inte för mycket jobb. Hur skulle ni göra?

Film bifogad.
 
  • Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
Hade gjort trädgårdslandet mindre så det kom lite mer än en robotlängd från krönet och sedan kört på, tror framförallt att den inte tycker om att behöva vända där.

Jag tror att det funkar och har gjort ett hundratal automower-installationer. Inte sällan kommer den att åka snett upp för och det underlättar självklart. Annars finns det ju terrängkit om du skulle få problem, eller hönsnät, hybridgräs eller kanske skava av lite på krönet.

Med reservation för att filmen ger en missvisande vinkel på slänten.

Kan bli problem på baksidan samt sidorna av komposttunnorna också
 
På vad vis känns det ”b” att ha en flackare slänt? För egen del tycker jag att det verkar vara det enklaste och rimligaste sättet att lösa det på.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vad vis känns det ”b” att ha en flackare slänt? För egen del tycker jag att det verkar vara det enklaste och rimligaste sättet att lösa det på.
Det blev så :) Med "B" menar jag att jag tappar ju platt gräsmatteyta. Men jag orkade inte med något av alternativen. Nu är det sått iaf :)
 
  • Plasttäckt område på gräsmatta för sådd, trädgård i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.