Hej

Jag håller på och gräver för plintar till min altan.
Avlopp och ingående el är spännande nära plinthålet.
När jag handgrävde för att flytta markkabeln så uppdagas dessa skador på markkabeln.
Närbild på en skadad markkabel i sand och grus med synlig isoleringsskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det verkar vara en knäck på kabeln så är det inte så.
Skadorna är på undersidan av kabeln, så gissningsvis har skadorna skett förra gången kabeln var framme och grävdes tillbaka.
Kabeln ligger i en sandbädd med gult skydd över sig, men när det börjar närma sig att krypa upp ur marken och innan skyddsslangen är den exponerad mot sand. sten och gojs.
Det verkar inte vara någon skada på kopparflätan som omsluter kardelerna och "bara" höljet är skadat.

Förslag på åtgärd?
 
Skånepöjk
Finns väll sån där plast man kan trä över och sen värma med värmepistol så den omsluter hårt? Minns ej vad det heter =\
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Finns väll sån där plast man kan trä över och sen värma med värmepistol så den omsluter hårt? Minns ej vad det heter =\
Absolut, men det förutsätter en öppen ände.
Det kanske är bästa alternativet, för det är inte skitsvårt att komma åt och koppla ur kabeln...….
Bra ide.

Men, det är några timmars jobb, finns något enklare som är lika säkert?
 

Bästa svaret

Är "flätan" oskadad så har du några alternativ.
1 Skaffa en gjuthartsbox eller silicon box och gjut igen skadan.
2 Skaffa vulktejp och linda först vulktejp som du täcker med några lager vanlig eltejp
3 Vanlig (riktig) eltejp i många lager (5-6) men knappt halva tejpbreddens överlappning och sträckt tejp. Sträckningen bör vara ca 25%.
Enklast (bäst?) är en gjuthartsbox den består av box i två halvor som sätts över kabeln och sedan fylls med gjutharts, lika kan man göra med siliconfyld box. Typ https://www.eldirekt.se/elmaterial/...J8DKCGUWJFzHB8T7M0ubpVB3GU05nwpxoCEuwQAvD_BwE
Ps
Krympslang kan vara lite "trixig" om man aldrig provat (för varmt eller för kallt)
det finns även krympslang med "blixtlås" som man kan sätta över den typen av skada men det rekommenderar jag inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vulktape, då blir det helt tätt.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Finns väll sån där plast man kan trä över och sen värma med värmepistol så den omsluter hårt? Minns ej vad det heter =\
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Absolut, men det förutsätter en öppen ände.
Det kanske är bästa alternativet, för det är inte skitsvårt att komma åt och koppla ur kabeln...….
Bra ide.
Kan det vara vulktejp som avses? I så fall är det bara att linda på den så du behöver inte koppla ur kabeln, men med krympslang behöver du kunna trä på den innan du värmer
 
Sluta gissa läs vad jag har skrivit :mad:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Rostig_9000i_-88 och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sluta gissa läs vad jag har skrivit :mad:
Ledsen. Ser nu att du hann svara medan jag skrev mitt svar så missade helt att du skrivit fram tills nu :confused:
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Ledsen. Ser nu att du hann svara medan jag skrev mitt svar så missade helt att du skrivit fram tills nu :confused:
En snarstucken en
 
  • Gilla
AM19
  • Laddar…
Gjorde som elmont sade med vulktejpen.
Lagningen känns lyckad.

Tack för hjälpen :)
 
Mikael_L
När killen från "elverket" kom för att koppla in servisen till mätarskåpet så hade de för kort serviskabel, så jag såg hur han skarvade ihop med en bit förlängning.
Presshylsor för ledarna, sen bara en massa eltape och ner med kabeln i graven.
Jag blev lite förvånad, jag trodde de skulle köra med någon slags ingjutning, men nej, bara tejp.

Sen ett par år senare vad grävmaskin där och skulle göra lite saker klart - det sista, och självklart hade jag glömt bort att kabeln gick där, så han lyckades naturligtvis gå på kabeln lite lätt. Det blev en reva i ytterhöljet en liten bit, men oskadat inne, som det verkar varit för TS.
Så jag minns ju att det bara användes tejp tidigare, så jag gjorde en tejpreparation nu också.

Det är torr och väldränerad mark här, det är nog bra i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.