Hej

har en kamin som laddar en 500l tank som sedan laddar BVP med en diffpump.

tanken blir ej varm i botten även hur länge jag eldar, se bild hur det är kopplat.
Sitter 63gr termoventil.

tacksam för hjälp, rörläggaren löser det inte.
 
  • Handritad skiss av kopplingsschema för en kamin, 500l tank och diffpump med termoventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan för klen .orkar inte lyfta tempen samtidigt som du tar ut värme till huset, vid uttag av värme så kyls tanken av i botten och ska då värmas av panna. 500 l är mycket , vilka temperaturer har du på in/ut panna.
 
Jag får ingen temp i botten även när jag inte laddar mot BVP alltså avstängd laddning.
Då tar jag inte ut ngt, utan då ska bara ladda upp 500l.
Jag får typ 70 i topp på tank Max 60 i mitten och botten stiger inte alls?

funderar på att vända laddningen och köra in i botten och ta ut i topp, blir det bättre?
 
Botten får ju den temperatur som returen har.
 
Får ingen temp i botten även om diffpump är avslagen. Så när kaminen laddar tank, blir aldrig botten varm.
Spontant hade jag velat vända på cirkulationen och laddat värme i botten, så ladfomaten får varmare vatten och tar mer från tank?
Känns i dagsläget som stor del går runt mot kamin, och väldig liten del blandas mot acktank.
Typ 30gr i botten och 63gr termostat?
 
Det med 63 C termostat har inte med tempen att göra, det viktiga är vad för temp är det på röret till tanken, orkar inte pannan få upp tempen så tanken får sitt, så får du sänka farten på pumpen eller stänga till någon ventil lite och prova
 
Hur mycket av kaminens 5kW går till tanken respektive blir värme vid kaminen?
Vart tar energin vägen om den inte värmer tanken när du eldar? Hur mycket ved går det åt?

Sitter kamin och acctank på samma höjd?
 
J jonaserik skrev:
Det med 63 C termostat har inte med tempen att göra, det viktiga är vad för temp är det på röret till tanken, orkar inte pannan få upp tempen så tanken får sitt, så får du sänka farten på pumpen eller stänga till någon ventil lite och prova
Har ingen temp på inkommande från pannan men ca 80-90gr, det känns som returen till kaminen är nästan lika varm, då tar den inte så mkt vatten från tanken (är ca 30gr i botten).
Stängt ventilen mellan 11/30 och inkommande så att den bara ska ta från tank men då
Verkar det som cirkulationen nästan stannade.
Så det känns bara som att det inte cirkulerar tillräckligt i tank för att värma upp botten.
5kw borde räcka för att ladda en 500l tank väl?
Även om pumpen går Max är returen väldigt varm.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur mycket av kaminens 5kW går till tanken respektive blir värme vid kaminen?
Vart tar energin vägen om den inte värmer tanken när du eldar? Hur mycket ved går det åt?

Sitter kamin och acctank på samma höjd?
Den ger 5kw till vatten.
Tanken sitter lite lägre, rören går ner i golv och sedan upp igen till tank.
Värmer tank, men även om jag eldat hela dagen står mätaren i botten fortfarande på 30,
När mellersta och översta är 65 resp 75.
Returen till kamin är väldigt varm, därför känns det som den inte tar så mkt returvatten från tank för att få det effektivt.
Kanske skall byta till 45gr termostatventiler?
 
Räcker inte effekten till mer kvittar det hur du kopplar rören. Vad vill du vinna med en omkoppling?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Räcker inte effekten till mer kvittar det hur du kopplar rören. Vad vill du vinna med en omkoppling?
menar du att effekten inte räcker?
Det är ju alltid skållhett på returen från kamin oavsett hur varmt det är i tanken.
Hade det inte räckt till hade den inte vart så varm.
Tror inte att det växlar så mkt mot tanken, utan att det går runt i laddomaten.
Luft eller fel termostat kanske, vad vet jag?
 
Jo, topp temperaturen är ju klart högre än man förväntar sig för en sådan termostat. Men värmen försvinner ju inte någonstans.
 
Eldar du och det inte kokar när du hamnar i det läget gör du givetvis av med effekt/energi någonstans. Har inget med dina temperaturer att göra det är inte fel att ha relativt varm retur mot kaminen. Mät både ut och in mot den så kan du uppskatta effekten, 5 kW är inte mycket och är det nominellt kan man nog räkna med mindre i praktiken.
 
Har du kollat så att pumpen går?

Jag hade exakt samma problem i vårt förra hus. Oavsett hur länge vi eldade fick vi inte upp temperaturen i tanken. Visar sig att det var en kombination av självcirkulation till element och varmvattenförbrukning. Energin försvinner inte magiskt någonstans, men om du värmer från 30 till 80-90 grader är det inte något stort flöde med 5 kW, så det kommer ta lång tid att få den varm. Helt utan förbrukning tar det lång tid att ladda 500 l, och med bara lite tar det väldigt lång tid

Edit:
500 l, 50 grader blir 30 kWh, vilket med 5 kW borde ta knappt 10 timmar...
 
”Mikethestrike” skrev:
Luft eller fel termostat kanske, vad vet jag?
Var sitter pumpen, synlig eller i ett skåp, det var ett tag sedan som en hade lika dig, pumpen satt i ett skåp som ingen tänkte på och var trasig, din pump ska nog starta på en ställbar termostat, har du kollat att fungerar som det ska. Är laddomaten OK , så inte termostaten i den kärvar/sitter fast , då blir det som nu är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.