Tillfälligt ja...... men vad kommer efteråt?
Några månader amorteringsfritt under värsta krisen borde inte få påverka ett så stort beslut som ett bygge.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Bumpar den här tråden. Vad tänker ni framöver med tanke på utvecklingen? VI har tänkt börja bygga till hösten och står avvaktande för tillfället.
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Bumpar den här tråden. Vad tänker ni framöver med tanke på utvecklingen? VI har tänkt börja bygga till hösten och står avvaktande för tillfället.
Jag tror det skiljer väldigt mycket från person till person. Att bygga nu kan vara helt rätt för vissa medans andra kanske borde avvakta. Det finns inga rätta svar men jag kan dela med mig lite av mina tankar och funderingar.

För det första, gör en ordentlig riskanalys. Ligger ni i riskzonen att bli av med jobbet och hur klarar ni det? Vad händer om bostadspriserna faller rejält och den nybyggda villan inte lever upp till förväntad värdering. Kan ni leva med stora topplån? Ligger ni på gränsen rent ekonomiskt redan idag? Har ni stora vinster från tidigare bostadsaffärer eller kanske rika föräldrar som kan stötta. Allt detta påverkar riskbilden. Gör en ordentlig kalkyl på bygget och förväntade drifts- och lånekostnader. Börja sedan experimentera med parametrarna och för att se hur exempelvis värdering påverkar kalkylen.

Nummer två är att fundera på varför ni vill bygga nytt. Kanske har ni hittat tomten som ni verkligen vill ha eller så kanske ni alltid drömt om att få designa ett eget boende. Då kanske ett nybygge är helt rätt. Om ni däremot måste ha större för att familjen växer eller ser er chans att äntligen komma ur den trista lägenheten. Då kanske ett befintligt hus duger nästan lika bra. Kan ni dessutom avvakta med köpet så låter det som ett klokt val i ett läge som detta.

Personligen så tror jag vi kommer att se fallande bostadspriser. När arbetslösheten börjar stiga så kommer priserna falla. Det kommer dock ta lite tid. Det dröjer ofta innan säljarna kan acceptera den nya prisbilden. I modern tid har det hänt två gånger att bostadspriserna fallit med 40%. Det låter ganska troligt att vi skulle kunna få se ett liknande fall ytterligare en gång.
På längre sikt kan det dock vara en bra idé att sitta på bostäder. Nu trycks de pengar som aldrig förr för att ekonomin ska stimuleras. Dessa pengar kommer inte att tillfalla Svensson utan kommer att hamna i fickorna på den rikare delen av befolkningen vilket kommer att leda till tillgångsinflation. En repris på finanskrisen helt enkelt. .
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag gissar att luften går ur bostadsmarknaden med viss fördröjning. På 1990-talet tog nåddes botten på bostadsmarknaden i Finland ungefär två år efter att krisen bröt ut på allvar.

Jag tycker att PepeHends analys är mycket tänkvärd men jag har ett tillägg.

Tänk efter vad ni skall ha husen till!!!!!!!
För mig som bor i Finland men har mycket kontakter i Sverige och ofta har besökt Sverige så är det uppenbart att bostadsmarknaden hos er inte har varit behovsstyrd på senare år. Det har varit någon sorts konsumtionsrumba styrd av ett irrationellt flockbeteende och driven av fri tillgång på lånade pengar.

Nu när ständiga värdeökningar är ett minne blott och lånen sannolikt kommer att behöva betalas bort samtidigt som huspriserna vid försäljning de närmaste fem eller tio åren sannolikt kommer att understiga byggkostnaderna så kommer förortsmedelsvensson sannolikt att tvingas lära sig tänka i nya banor. Samma banor som folk länge har tänkt i på landsbygden i sådana områden där priserna inte har stigit utan snarare fallit.
Slutsatsen blir: Tänk som om ni byggde huset i någon av småbyarna i Malå eller Lycksele eller Åsele kommuner.
-Tänk igenom behovet och prioritera bort allt som inte behövs men planera samtidigt in förutsättningar för uppgraderingar och förändrade behov längre fram när lånet börjar bli betalat. Till exempel kan en kallvind byggas om till egna rum åt barnen om 10 år när de har blivit tonåringar och kan hjälpa till med arbetet.
-Tänk igenom vad ni har råd att behålla och bygg därefter! Vi får alla räkna med perioder av arbetslöshet ibland och då skall man bygga eller renovera med budgeten satt så att man klarar en liten arbetslöshetsperiod i ett osäljbart hus.
-Gör så mycket som möjligt själv och lej på resten av en lokal byggare. Eget arbete minskar lånebehovet och den delen av arbetet som den lokale byggaren får göra håller hans företag nätt och jämt flytande så han inte behöver konkursa.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.