9/10 rätt, svarade likt andra fel på antal poler på dvärgbrytare.
 
Alla rätt!

Nej skojjade bara :) Trode att det kunde vara 4 poler i teorin men ddå heter det visst något annat. Men visst kan det vara klokt att testa jordfelbrytaren även vid installation :)
 
8/10. Visst polerna räknade jag med att det väl var en slamkrypare. Och jag var ju tydligen i gott sällskap. ;)

Men att man "kan" installera en JFB i en central som är så gammal att den inte ens har delad PE/N-skena, tycker jag är på gränsen. Visst kan man såga och ha sig, men där drar tom en diazedkramare som jag gränsen. Då blir det nytt. (De flesta sådana centraler är ju dessutom små, så det blir inte något oöverstigligt arbete.)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
...att man "kan" installera en JFB i en central som är så gammal att den inte ens har delad PE/N-skena, tycker jag är på gränsen...
Ja, lite förvånad att inte Bo kommenterar den. Är det bara en grupp så kan man ju lägga neutralledaren direkt på klämman i JFB, annars måste man få till en 0-plint som inte är i anslutning till PE.
 
Den gamla elcentralen måste inte innehålla en N-plint - den kan placeras i den nya kapslingen där JFBn installeras. Bökigt och besvärligt kanske då en massa N-ledare kanske behöver skarvas, men det går. Det man möjligen kan diskutera är ordet kan, ifall det inbegriper "besvärligt men möjligt".
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jo, det är sant. Så framför mig när alla gamla ingående kablars 0-a lossas och svängs över (ev med skarv) men köper att det "går".
 
Alla rätt.
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men att man "kan" installera en JFB i en central som är så gammal att den inte ens har delad PE/N-skena, tycker jag är på gränsen.
Jag hakar även upp mig på formuleringen "installera i centralen". För mig innebär det att JFB:en är fysiskt placerad inuti centralen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag hakar även upp mig på formuleringen "installera i centralen". För mig innebär det att JFB:en är fysiskt placerad inuti centralen.
Sant så kan man också tolka det. Det är ju så det står ordagrant :)
 
  • Gilla
MaxU89
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den gamla elcentralen måste inte innehålla en N-plint - den kan placeras i den nya kapslingen där JFBn installeras. Bökigt och besvärligt kanske då en massa N-ledare kanske behöver skarvas, men det går. Det man möjligen kan diskutera är ordet kan, ifall det inbegriper "besvärligt men möjligt".
Det faller enligt mig under "Man kan göra så... Men det är inte rätt". :)


Det är klart att det är möjligt. Nästan allt är möjligt, men om det är smart, det är en annan fråga...
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
8/10. Nu har jag inte läst Siltbergs instruktioner men på de JFB som sitter i våra centraler står det "provas 1 gång per månad"
 
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den gamla elcentralen måste inte innehålla en N-plint - den kan placeras i den nya kapslingen där JFBn installeras. Bökigt och besvärligt kanske då en massa N-ledare kanske behöver skarvas, men det går. Det man möjligen kan diskutera är ordet kan, ifall det inbegriper "besvärligt men möjligt".
Frågan var ju "Går det att installera en jordfelsbrytare (JFB) i en gammal elcentral som saknar sådan?". Nu säger du att JFB'n ska sitta i en egen kapsling?
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag läst frågan igen och jag håller med. Det borde stått nåt i stil med för eller nåt. Men alla vet väl att det inte går att installera en JFB i en gammal central ;) Det var jag som lurade Marlén att ta med ett extra svarsalternativ om delbar plint. Det fanns ursprungligen bara två alternativ, ja och nej.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men alla vet väl att det inte går att installera en JFB i en gammal central ;) Det var jag som lurade Marlén att ta med ett extra svarsalternativ om delbar plint. Det fanns ursprungligen bara två alternativ, ja och nej.
Svarade man nej fick man fel...
 
  • Gilla
MaxU89
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att man. Måste vara tankeläsare för att klara alla frågor.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.