Hej, något luddig rubrik men jag har köpt ett hus som är målat med plastfärg eller oljefärg, svårt åt avgöra men ytan ser blank ut. Huset är ett klassiskt trähus, ett borohus från 1989. Fasaden skulle jag tro är målad med oljefärg, kanske därför den klarat sig bättre än allt foder som är målat med akrylat. Jag har bytt en del knutvirke samt fönsterfoder och målat med demidekk fönster ultimate samt grundat med visir pigmenterad grundolja. Huset ligger på en höjd med åkrar runt om, inga fuktproblem. Alla vindskivor på både garage och hus har varit målad med vit akrylatfärg, allt har ruttnat och faller isär, samt fönsterfoder och knutvirke har ruttnat. Jag har målat mina nya vindskivor med demidekk färg, vilket kanske var ett misstag? Jag fick nyligen reda på att den är tät och inte andas. Resultatet ser rätt så plastigt ut dessutom.

Jag vet inte vad det är för färg på fasaden annat än att den är blank och tappat en del pigment samt att det kan vara oljefärg. Ska jag måla den med plastfärg dvs akrylat eller vad ska jag välja?

Den överlägset bästa färgen är Falu rödfärg som både andas och ser snyggt ut i många år. Men det kan jag tyvärr inte välja i och med att fasaden redan är målad med annan färg. Skulle kunna välja linoljefärg på de vita detaljerna men nu råkar jag ha några liter demidekk fönsterfärg hemma.

Hållbarhet? Kanske man får byta virke igen om 5-10 år med plastfärg då allt ruttnat? Trots att jag valt fint, torrt kärnvirke då det blir inplastat och inte kan fuktvandra och därför borde det rimligtvis ruttna.

Utvecklingen av färg verkar ha backat? Vad säger ni andra i forumet? Vågar jag verkligen välja plastfärg till fasaden?
 
  • Gilla
Darbie
  • Laddar…
Det är något som är fel här. En korrekt målad akrylatfärg på en korrekt utförd panel håller mer än tio år, normalt 10-15.
Akrytlatfärg får inte målas "runt om" så att man förhindrar träet att andas.
T.ex. ska en fasadpanel vara omålad på baksidan och ha luftspalt. Då ger akrylatfärg ett utmärkt resultat med långa underhållsintervall.
Akrylat kan användas på fönsterfoder och vindskivor, men bara på utsidan som sagt (och för en vindskiva gärna på ovansidan där vindskiveplåten skall sitta.
På allt annat, t.ex. stolpar som håller upp en balkong eller fönsterkarmar som är målade runt om använder man fönsterfärg eller "fönster och snickerifärg". Detta är ofta alkydoljemodifierad akrylat, ett mellanting mellan oljefärg och akrylatfärg, som andas.

Om du tycker att det ser plastigt ut bör du använda en färg med lägre glanstal!
Demidekk Infinty har tex glans 15-25, och finns även i helmatt. "Normal" glans på fasader är halvmatt 25.

Utförandet är viktigt! Att man "målar i system", dvs man använder grundolja (för ändträ), grundfärg och färg från samma tillverkare och "serie" så att säga. En akrylatfägr är lätt att smeta på på naket trä och det ser fint ut ett tag... Tills det ramlar av...

Om målningen är rätt utförd och det ändå bara håller 5-10 år behöver du titta på konstruktionen. Rinner det t.ex. alltid vatten på baksidan av vindskivan eller ner från vindskiveplåt/hängränna ner på vindskivans slut? Sånt gör att man inte får rätt livslängd.

Jag menar att om man "målar i system" och väljer något av de stora kända märkena, samt ser till att allt man bygger klarar "vattenslangstestet" (inget vatten blir stående, allt vatten rinner av på rätt sätt/utsidan) så är en modern akrylatfärg det bästa man kan välja på ett modernt trähus ur livslängds- och underhållssynpunkt.
 
Jag har använt färg med glanstal 25 men det ser inte så snyggt ut. Men jag kanske är skadad utav att jag tidigare bott i ett hyreshus målat med Falu rödfärg och är även uppväxt i ett hus målat med Falu rödfärg och tycker att det är normen, plastfärg är en avvikelse från standard i mina ögon eftersom det ger ett plastigt resultat. Hade jag jag haft råd hade jag panelat om hela huset och målat om med slamfärg just för att inte få problem med att träet ruttnar, trots att det bara är målat på ena sidan. Man ska inte behöva byta panel på ett hus efter 15-20 år eller ens efter 30 år.

Jag har målat i system, men frågan är om tidigare ägare av huset har gjort det. Det hänger färgflagor runt hela altanen, mycket av det vita på huset har ruttnat. Den röda fasadfärgen är sprucken och tyder på oljefärg enligt din beskrivning. Den skulle kunna gå att måla om med akrylatfärg men det kanske är bättre med oljefärg.

Kan oxå tilllägga att mina föräldrar bor i ett hus där fasaden är målad med falu rödfärg med vita knutar. Det mesta av det vita som är målat med någon modern färg har ruttnat även på deras hus medans fasaden har klarat sig utmärkt.

Min fasad är omålad på insidan och har luftspalt för övrigt.

Hade jag fått välja hade jag alla gånger om målat med slamfärg eftersom den andas så bra och ger ett mer gediget intryck istället för ett plastigt intryck. Linoljefärg är oxå ett bra alternativ, men eftersom hela husets fasad ändå är förstört med oljealkyd så får jag glatt fortsätta med det.

Vad menar du med underhållssynpunkt att akrylat skulle vara det bästa? Måste man skrapa och måla? En slamfärg räcker att borsta. Jag har egen brunn och småbarn och är även orolig för att den gifitga färgen när den flagnar ska komma i kontakt med mitt barn eller till slut hamna i mitt eget vatten.

Jag känner mig rätt missnöjd nu, blev kanske lite gnällig tråd från min sida här men ändå lite befogat då jag har så mycket ruttet virke på huset.
 
Menade att man bara var 10-15e år behöver tvätta, skrapa, måla om. Man ser efter tvätt var färgen sitter dåligt. Skrapa är ju bara att dra. Det ska ju inte skrapas trärent överallt!

Hos oss på solsidan är tio år lämpligt intervall. På övriga sidor skulle det räcka var 20e år med underhållsvätt då och då.
Akrylaten är också snabb att jobba med, lätt att stryka på, torkar snabbt, kletar/färgar inte.

Jag kan inte se något normalt med att träet skulle ruttna på tio år!

Oljefärg klarar sig inte lika länge och det kletar och torkar så sakta.

Slamfärg tycker jag verkar obehagligt - dels för att det inte är täckande, "bara träimpregnering", jag är högst osäker på om det ens är lämpligt i moderna träkonstruktioner. Men framförallt vet jag för lite om det. ;)

Färgen mattas av något efter 1-2 år när den fått sol och smuts.
 
Jag använder Beckers Perfekt Plus akrylat. Den är vattenbaserad och är Svanenmärkt. Så alltför giftig bör den inte vara...
Det bästa tycker jag är att den inte luktar illa när man målar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.