Hej alla!

I höstas oljade, grundmålade och täckmålade vi kapytorna på panelerna runt vårt nybyggda hus. Tanken är att måla resten av huset nästa månad.
Nyligen byggde vi trädäck på vår baksida, och mitt i byggande upptäcktes att vi behövde såga av ett par cm från panelen längst ner som vi behandlade (trädäcket är ca 1-2 cm under panelen) Så nu är det ju nya kapytor som inte längre är behandlade... Är det illa? Vi kommer inte åt att måla där nu när trädäcket är på plats.

vad tror ni? Kanske är det mindre risk för fukt och röta när det är trädäck precis under och inte mark? Eller vad bör vi göra?


Hoppas på svar,
Tack på förhand!
 
Illa lär det inte vara. Finns hus som stått omålade i flera hundra år..........Att man måste skydda allt trå nuförtiden beror mest på de täta färgerna och man vill till varje pris undvika att trät blir blött...........vilket det klarar utmärkt om det kan andas. Så jag tror inte du behöver oroa dig......
 
S Stefan1972 skrev:
Illa lär det inte vara. Finns hus som stått omålade i flera hundra år..........Att man måste skydda allt trå nuförtiden beror mest på de täta färgerna och man vill till varje pris undvika att trät blir blött...........vilket det klarar utmärkt om det kan andas. Så jag tror inte du behöver oroa dig......
tack för svar!
Hur menar du med om det kan andas?
Det regnar ju ganska mycket i denna land, så då blir det ju lätt blött :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.