Z
Jag håller på att montera hängrännor på mitt garage. Det jag funderar över är om hängrännan kommer för långt in mot husliv så att vatten från takpannorna kommer att rinna utanför rännan? Lutningen på taket är ganska liten så vattnet kommer inte få så hög fart.
 
  • Hand håller i en hängränna nära takfot med måttstock som mäter avståndet till husets vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ser onekligen inte jättebra ut, sätt upp ett fäste temporärt och duscha taket med vattenslang så får du veta. Försök att efterlikna ett spöregn i vattenmängd.
 
Z Zynvinkeln skrev:
Lutningen på taket är ganska liten så vattnet kommer inte få så hög fart.
Nja, om det regnar mycket så fortsätter vattnet i samma vinkel som taket så du bör tänka tvärt om- hängränna långt ut och högt upp.
 
Z
Testade med vatten och vid stora flöden kommer det utanför. Får sätta distanser så att rännan kommer ut några centimeter
 
  • Vatten som stänker över kanten på en husfasad och regnränna under test av flöden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lugde
  • Laddar…
Antar att du har standard 125mm ränna? Annars kanske det finns anledning att gå upp i dimension?

tänker på att du kanske vill kunna fånga vatten både från pannorna men även från takpappen under och plåtblecket som sitter där? Inte för att det borde komma mycket vatten där men det lilla som eventuellt kommer vill man kanske inte ha stående på trä däremellan? Bara en tanke...
 
Skjut upp pannorna och montera stjärtkrok på nedersta läkten. Se isfall till att det finns trä och skruva i. Kan behövas en extra läkt eller hälst en regel (y)
 
Z
om jag skall montera krokarna (och fotplåt) på bärläkten måste jag nog montera en kil (röd i ritningen) mot läkten för att krokarna skall sitta vertikalt.
Ritning som visar montering av krok och fotplåt med kil på bärläkt för vertikal positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med vanlig rännkrok(stjärtkrok) skruvar man den uppe på taket och den är bockad i taksmygen.

Dom små kilarna behöver du inte isf
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Du skall använda en rännkroksknäckare, då får du den vinkel du vill ha på kroken.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Z
Christensen Christensen skrev:
Med vanlig rännkrok(stjärtkrok) skruvar man den uppe på taket och den är bockad i taksmygen.

Dom små kilarna behöver du inte isf
Hur menar du med "uppe på taket"? Mot pappen?
 
Z
R RoBo skrev:
Du skall använda en rännkroksknäckare, då får du den vinkel du vill ha på kroken.
Tänkte att om kroken inte har något vertikalt stöd så kanske den kommer att böjas efter ett tag, men kanske inte är någon risk?
 
Z Zynvinkeln skrev:
Tänkte att om kroken inte har något vertikalt stöd så kanske den kommer att böjas efter ett tag, men kanske inte är någon risk?
Dom krokar man knäcker är kraftigt järn.
 
Z
Den strålen du har bild på... har du kollat vad det motsvarar i mängd regn....
 
Z Zynvinkeln skrev:
Hur menar du med "uppe på taket"? Mot pappen?
Vanligaste sättet är att fästa rännkroken under plåten och infälld i råsponten då man vill ha allt vatten i rännan!
I ditt fall kan du sätta kroken i läkt och kloss direkt under teglet och bocka rännkroken så att rännan hamnar precis under undertaket dvs pappen/ plåtkanten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.