På B(E)-kort tror jag ditt enda alternativ är en BE trailer.

https://betrailer.se/produkter/biltrailer/

Jag tror inte heller du hittar en biltransport som tar +1800kg och sedan ett släp med samma last. Men en BE-trailer.....om du bara hittar någon att hyra...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, nu ser jag dina nya svar... 2
3700kg totalt.

Någon borde hyra ut en be trailer om du får köra en sådan.
Får dra max 3500kg efter bilen, så då måste jag få tag i en bil också, men jag har inte hittat någon sådan trailer heller.
Problemet är nog att jag är är lite snål, 12k tycker jag är för mycket
 
T tobben87 skrev:
Problemet med en biltransport är totalvikten som inte får överstiga 3500kg på bilen med B-kort. Ska du hitta en biltransport som lagligt får lasta 1850kg så får tjänstevikten på bilen inte vara mer än 1650. Det är nog där skon klämmer, Min Volvokombi väger mer än så, så tror att det är klurigt att hitta en sådan biltransport.
Har BE/CE så det är inga problem, bara bil och trailer som måste klara vikterna.
 
Gimp Gimp skrev:
Får dra max 3500kg efter bilen, så då måste jag få tag i en bil också, men jag har inte hittat någon sådan trailer heller.
Problemet är nog att jag är är lite snål, 12k tycker jag är för mycket
Förslaget med en "Be-trailer" handlar inte om att hyra en stor släpvagn, det räcker inte. Du behöver en "BE-trailer", kolla länken, och ett gammalt BE där du inte har en totalviktsbegränsning.
 
Man få aldrig dra 3700kg på ett BE så ett personbilssläp är kört. Max 3500 på ett BE. Men som TS skriver så vill han ju ha en annan lösning.
 
Om du har C-kort, funderat på att hyra en lastbil med skåp och öppningsbar sida? Klart behöves en lastare på respektive håll, men då kan du lyfta ut och i den i skåpet.

@Bjerke88 Om du tog BE kortet innan 2013(?) så får du dra hur tungt släp du vill, så länge bilens kula klarar av det. Efter 2013(?) får du med BE kort bara dra ett släp med totalvikt max 3500kg.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Jo, men det finns i praktiken inga släp eller bilar som drar mer än 3500kg på svenska marknaden, eftersom 50mm kulan inte tar mer än 3500kg.

Så....det som kallas för BE-trailer i min länk ovan är det som gäller + ett körkort före 2013.
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Om du har C-kort, funderat på att hyra en lastbil med skåp och öppningsbar sida? Klart behöves en lastare på respektive håll, men då kan du lyfta ut och i den i skåpet.

@Bjerke88 Om du tog BE kortet innan 2013(?) så får du dra hur tungt släp du vill, så länge bilens kula klarar av det. Efter 2013(?) får du med BE kort bara dra ett släp med totalvikt max 3500kg.
Kollat på det också, ingen lastare där dom ska hämtas tyvärr, svårt att hitta lastväxlarflak som är 9m+ för uthyrning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, men det finns i praktiken inga släp eller bilar som drar mer än 3500kg på svenska marknaden, eftersom 50mm kulan inte tar mer än 3500kg.

Så....det som kallas för BE-trailer i min länk ovan är det som gäller + ett körkort före 2013.
Hittar faktiskt ingen BE-trailer inkl bil som man kan hyra, börjar tycka att 12k kanske är rimligt....
 
Jag har sett en som annonserat om biltransporter på Facebook nyligen och med adressen Örnsköldsvik, tfn var 0721292007
 
Om du släpper tanken på att transportera båda bilarna samtidigt så kanske det är lättare att hitta någon som kan ta det som returfrakt.
 
K Kurtivan skrev:
Jag har sett en som annonserat om biltransporter på Facebook nyligen och med adressen Örnsköldsvik, tfn var 0721292007
Hans bil lastar bara 1330kg tyvärr
 
BerraBo BerraBo skrev:
Om du släpper tanken på att transportera båda bilarna samtidigt så kanske det är lättare att hitta någon som kan ta det som returfrakt.
Det är inget krav, men dom flesta prissätter per bil och då drar det iväg i pris.
Det är om man hittar någon som åker tom söderut lite då och då, har faktiskt kontakt med en lokal firma som kanske kan lösa det i omgångar, men kan ta upp till en månad och jag vågar inte riktigt fråga säljaren om hans mamma vill ha kvar bilarna så länge...
 
ullet
På lastbilen.se kan du hyra en biltransport (B-kort) i Gävle som får lasta drygt 1400 kg som har drag med maxvikt 2500 kg.
Men, då hamnar du ju på lite överlast på bilen om båda bilarna du ska hämta är lika tunga, men klarar vikten på släpet.

Visst är det en fördel om du kan hålla dig till en b-kortsbil för att slippa kör- och vilotiderna?
 
ullet ullet skrev:
På lastbilen.se kan du hyra en biltransport (B-kort) i Gävle som får lasta drygt 1400 kg som har drag med maxvikt 2500 kg.
Men, då hamnar du ju på lite överlast på bilen om båda bilarna du ska hämta är lika tunga, men klarar vikten på släpet.

Visst är det en fördel om du kan hålla dig till en b-kortsbil för att slippa kör- och vilotiderna?
1400kg till 1850kg känns lite för mycket överlast, men ja, lastbil blir problem med vilotid har jag insett.
Får bara nej eller för dyrt i alla förfrågningar, så jag misstänker att 12k får duga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.