Har en sutterrängvilla. En naturlig plats för larmcentralen är högst upp i trapphuset från sutterrängplan till övervåningen. Synligt men hyfsat svåråtkomligt. En annan plats är på kallvinden. Oåtkomligt men kallt och kanske fuktigt vintertid.

Installation av sensorer kommer gå via vinden. I källarplan blir det att smyga med kabeldragningen så gott det går. Kommer köra 100% trådat.

Vad hade ni gjort? Själv lutar jag åt trapphuset för jag är tveksam till elektronik i oiolerade utrymmen även om TV-förstärkaren klarar det.
 
Oberoende vilket så bör/ska huvudenheten sitta i övervakat/direktlarmat område.
 
Så länge det inte blåser in fuktig utomhusluft på vinden så bör centralen stå pall.
 
E etompau skrev:
Så länge det inte blåser in fuktig utomhusluft på vinden så bör centralen stå pall.
Ja det är ju just det. Kallvind är ju ventilerad och det är öppet i undertaker som hänger över balkongen.

Angående larm kommer trappan att övervakas med en IR ridådetektor samt att området på övre plan där man skulle kunna ställa en stege täcks av ytterligare en IE-detektor. Sedan täcks alla dörrar och fönster av magnetdetektorer.

Men montaget blir nog ändå enklare med centralen på vinden, bara att dra ner några kablar för tangentbord och bussledning till källaren. Och det blir en renare och snyggare installation, bara rakt upp genom innertaket till vinden. Huset är från 1974 så helt osynligt går det inte att montera.
 
Centralen skapar väl lite egenvärme från nätdelen, så jag tror den bör stå pall på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.