Många köper en intex-pool, t.ex. Intex Ultra XTR och bygger in den i trädäck med gott resultat. Billigare kan man nog inte komma om man vill plaska lite under de varma månaderna. Vi ska göra detta i sommar, vi får se hur det går. Köpte en värmepump med 40% rabatt i mellandagarna. Nu väntar vi bara på någorlunda varmt väder så grejorna kan installeras och testas.

/S
 
  • Gilla
Jeppenator och 1 till
  • Laddar…
Kan nu meddela till alla som tänkt den korkade tanken att gräva för hand... Det går!
Har på 19 dagar grävt bort 25 lass och kört dem till tippen. Tippen ligger bara typ 3 km bort. Mitt släp tar 750 kg och det har det varit varje lass. Kanske lite drygt t o m. Lastat och lossat med spade. Gjort allt själv, förutom en sten på typ 400 kg. Vi var 3 idioter som jobbade ett tag med den. tagit 1 eller 2 lass efter jobbet varje dag. Billigare än gymkort. Kanske också en bidragande orsak till att man faktiskt vågar visa sig i bar överkropp vid poolen i sommar :crysmile:.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Hålet är 6,6 meter långt. 4,1 meter brett och 50 cm djupt.
 
M
Eller så tar man in en kranbil med gripskopa, 2 vändor så hade det varit klart. 2000kr uppskattningsvis. Jag tror din timpeng med spaden blir lägre än Glocalnet i sammanhanget:D
 
M Markarbetaren skrev:
Eller så tar man in en kranbil med gripskopa, 2 vändor så hade det varit klart. 2000kr uppskattningsvis. Jag tror din timpeng med spaden blir lägre än Glocalnet i sammanhanget:D
Vaa, kan man få en snygg överkropp för 2000:-, vart ringer man
 
M Markarbetaren skrev:
Eller så tar man in en kranbil med gripskopa, 2 vändor så hade det varit klart. 2000kr uppskattningsvis. Jag tror din timpeng med spaden blir lägre än Glocalnet i sammanhanget:D
Jag bedömde snarare kostnaden till 2 dagar minigrävare = 3 000:- + lastväxlarflak 2 000:-.

Men visst 28-30 timmars jobb för att spara 5 000 är inte heller strålande. Dock med bonusen gratis träning och ingen sönderkörd gräsmatta :D
 
  • Haha
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Nu jäklar! Pool beställd! Primastar 6,10*3,70 Sea Shore. Bara hem och fortsätta gräva :D
Nu ska jag bara ta beslut vilket underlag det ska vara...
 
M Mikael K. skrev:
Nu jäklar! Pool beställd! Primastar 6,10*3,70 Sea Shore. Bara hem och fortsätta gräva :D
Nu ska jag bara ta beslut vilket underlag det ska vara...
Kul!
Vi får leverans av vår runda Primastar pool imorgon! Min plan är att följa deras anvisningar som de har på hemsidan, dränering runt om som går till dagvattenbrunnen, stenmjöl/sand som paddas, isolering/frigolit 50mm, åldersbeständig plast sen poolen på det.

Vi har dock inte börjat gräva en... Velar fortfarande över hur man skall bli av med ungefär 20 Kubik lerjord på ett vettigt sätt..
 
Hej, kul att höra att fler har exakt samma funderingar :).
Jag funderar på underlaget på OVAL pool från Primastar, enligt manual så ska man lägga markisoleringen INNE i poolen, vilket minskar djupet. Hur gör/gjorde ni?
JF pool, så läggs isoleringen under poolen....
Mvh Pernilla
 
Inte kommit dit ännu men bestämt mig att inte isolera under.

Av flera skäl.
* Vill ha poolen så lite upp genom trädäcket som möjligt så vill inte bygga upp den 5 centimeter. Vill inte heller minska baddjupet.
* De flesta förståsigpåare verkar mena att typ 5-10 % av värmen förloras via botten. Det kan jag leva med. Vindstilla söderläge på Öland borde ge bättre förutsättningar än många andra.
* Jag känner mig mer bekväm med att få en jämn och fin botten utan. Kommer lägga en Bauhausmatta under linern.
* Kommer överdimensionera poolvärmepumpen istället. Samt se till att ha bra solfolie. Typ 70 % av värmen försvinner uppåt...
 
Har också beställt en Primastar pool oval 3,7*6,10 kommer bli spännande. Får inte upp en grävare på tomten så det blir att gräva för hand :)
vilken pump valde ni ?
 
Valde mellanpumpen. Rätt eller fel?

Har typ grävt klart! Allt för hand!

Gropen är 6,50*4,20. Och 60 cm djup. Bara riktiga idioter gräver för hand... Det är jobbigt! Men genomförbart. Kostnad = 0:-
 
  • Gilla
DYEUffe och 1 till
  • Laddar…
Valde oxå mellan pumpen optima 0,50 efter diskussion med primastar så vi får väl lita på deras kompetens.
Började gräva igår det känns jobbigt stöt på både större stenar och rötter :(.
Hur lång tid tog det för dig att gräva? ska du lägga cellplast 5cm eller frigolit matta?
Såg i ovan inlägg ang cellplasten :)
 
Vill du veta svaret..? ;)

Ja, det tog lång tid. Anser mig själv rätt vältränad men det går inte att gräva för mycket för många dagar irad. Har roat mig med att räkna antal släp till tippen. 34 fulla släp, maxlast 750 kg och det har det varit varje gång. Minst...

Har gjort annat också men total tid är nog ca 5 veckor från start. 2 fulla släp efter jobbet är bra gjort. En helgdag kanske man orkar 3-4 släp. Sedan har jag gjort annat vissa dagar/helger.

Tror jag bestämt mig för stenmjöl, bottenmatta och nålfiltsmatta i botten. Ingen isolering. Vill hålla höjden nere och väldigt lite försvinner genom botten ändå...
 
Å andra sidan. Jag har nog lagt på mig nåt kilo muskler på överkroppen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.