Hej,

Vi har letat hus i 1 år ungefär o letar efter lantligt men ändå nära till stan. Detta kommer upp idag och allt ser fint ut och kan bli finare men man blir tveksam när man ser att huset är byggt på platta 1974 men som har underliggande isolering enligt ägare. Kan man lita på det? Sedan är det saker som att det inte finns spalt mellan taket och isoleringen, Det finns inga våtrumsdokument på badrummet......

Kan ni som vill o ha lust kika igenom huset och husets besiktningsprotokoll och ge tips o råd, ris o ros på vad det är man ska tänka på vid ev. köp. Eller avstå köp helt o hållet?

https://www.pontuzlofgren.se/till-salu/beskrivning/CMVILLA4TA27B0DMTM1B7GT

Tacksam för svar!
 
Verkligen ett hus med charm. Ser ut att ligga riktigt fint!

Hur kommer det sig att man har borrat för bergvärme men inte installerat den?
Varför borrar man för bergvärme när förbrukningen enligt uppgift är så pass låg? När gjordes detta?

Citat: "Det finns även mark som man äger som ligger utanför det som ser ut som tomten, den ytan arrenderar bonden och sköter."
Vad ger detta för inkomst och vad finns det för möjligheter att avbryta arrendet om man så önskar?

Citat: "Taket har fått ett nytt ytskikt 2019 som förlänger livslängden 15 år. Efter energideklarationen utförts har man installerat två luftvärmepumpar, och en pelletskamin vilket sänkt energikostnaderna."

Personlig åsikt: Taket blir ju inte yngre för att man tvättar och målar det... Enligt besiktning har taket uppnått sin tekniska livslängd.

Varför installera luftvärmepumpar och kamin när man borrat för bergvärme?

Citat: "Årsförbrukning 2018: 10.366 kWh/år Årsförbrukning 2019: 5.470 kWh/år"
Vad hände 2019?

Radon är ju alltid en risk när det gäller källare. Extra känsligt då det inte finns så många sovrum i huset och det kan bli tvunget att ha ett sovrum i källaren i framtiden?

Dränering nämns i besiktningsprotokoll, bör tas med i kalkyl att göra ny dränering.
 
Man kan se på bilderna är att ingen bor där just nu och jag har kollat ägaren till huset. Ägaren står skriven på annan adress i grann kommunen. Jag tänker att han har flyttat ut från huset 2019 :)
 
Tycker det ser kanon ut, hade jag bott närmare så hade du fått buda :)

Platta på mark från 74 tycker jag inte är så konstigt, känns väl troligt det ligger isolering där.
Mer lurigt det saknas golvbrunn i Dusch/Wc...

Besiktningen är ju inte så uttömmande, de skriver mest för att ha nämt det om det blir snack sedan tror jag allt.
Dräneringen, som det ligger känns väl inte som om det borde vara ett problem men säkert bra att veta.

På det stora hela känns det som att det finns att göra men inget är direkt akut. Själv hade jag (och då är jag alltid funktion före form) gjort nåt åt glashistorian på baksidan, känns mycket mer kursgård än bostad.

Arrendet är nog inga pengar att prata om men ha en plan för vad du gör om inte bonden vill ha det längre, 1ha åkermark är inte som att klippa gräset i trädgården om man inte har utrustningen för det. Antar det är marken närmast huset och du därför vill ha lite styr på det.
 
S Svanteman skrev:
Platta på mark från 74 tycker jag inte är så konstigt, känns väl troligt det ligger isolering där.
Dräneringen, som det ligger känns väl inte som om det borde vara ett problem men säkert bra att veta.
Jag skulle säga tvärtom. Det troliga är att man inte isolerade under betongen på 1970-talet och att dräneringen har gjort sitt och behöver göras om.
 
Underliggande isolering började först bli vanligt under slutet av 70-talet.
(Jag var med då)
 
Ser jag kanske inte var helt tydlig hur jag tänkte, dräneringen med den skrivningen antar jag är fullt fungerande och inte visar några tecken på att vara dålig, men att den nått sin livslängd torde man väl vara medveten om, sedan om den ger upp om en vecka eller och 10år är ju svårt att säga. Så den står på att göra listan.

Vad gäller isoleringen så tänkte jag nog att den är han som byggt huset som är säljare, det var ju ett väldigt antagande av mig... ett feltänk. Hur som så även om det inte var standard med isolerade plattor 1974 så var det ju inte heller helt okänt. Det huset var inte billigt att bygga ens då så ser det inte som otroligt att man la till de slantarna. Just detta tänkande är ju lite av en indiciekedja där jag nog borde tänkt annorlunda, men omöjligt är det inte.

Jag litar ju också alldeles för mycket på folk och tror på vad de säger, jag borde jobba på det :rofl:
 
Lita aldrig på en säljare. Än mindre på en mäklare.
 
useless useless skrev:
Lita aldrig på en säljare. Än mindre på en mäklare.
Haha om det bara var dem, jag litar på alla tills jag bränt mig. En svaghet men vad ska man göra
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Huset säljs via mäklare och enligt mäklarens beskrivningen så är det "torpagrund" men på besiktningsprotokollet är det platta på mark. Enligt nuvarande ägare finns isolering under plattan. Nuvarande ägare till huset har bott där sedan 2014 så han har inte varit med att bygga huset.
Ja mäklaren kanske man inte ska lita på när de inte ens vet vad det är för grund huset står på som dom vill sälja
 
I beskrivningen står det 'Källare/souterräng/krypgrund' och det stämmer väl eftersom källaren inte sträcker sig under hela huset?
 
Fint hus och läge!

Mäklaren och säljaren ska du inte lite på.

Du ska lita på dig själv och den besiktningsman du själv anlitar när du skrivit kontrakt. Tillse att skriva kontrakt med Öppen besiktningsklausul

Jag antar att grundplattan det pratas om är under källaren? Är det en stor del som inte är utgrävd?

Om du behöver dränera eller inte är omöjligt att säga, jag skulle lyssna på besiktningsmannens (din besiktningsman) råd. Jag skulle även riva ut allt organiskt i källaren, om det är uppreglade golv och väggar. För att sätta in typ Nivellgolv om man vill kosta på annars annars färg ("genomsläpplig" eller "ej diffusionstät") och klinkers. Om det inte finns något som tar stryk av lite fukt är det ju inga problem...

Badrummen är nog så pass gamla att det är ointressant med dokumentation eller ej, din besiktningsman går igenom det och påtalar de risker som finns.
 
Det är väl bara att slå till. Lägg första bud på 2,2-2,4 då blir du av med en del budgivare iaf. Sen har ni lite trevligt pyssel med huset framför er något år. Det ser ju riktigt välunderhållet ut.
 
Har varit på visning nu och huset är fint o ligger bra. Dock är jag orolig för 2 saker.

Taket uppnått sin tekniska livslängd och är från 74. Pannorna är rengjorda och sedan målade på men någon slags plast färg som gör pannorna täta. Jag är inte emot den här lösning men tycker att den kommit för sent och att den borde gjorts för 15 år sedan för att säkra takets livslängd. Tvättning och målning av pannorna gjordes 2019 men papp o läkt är fortfarande kvar sedan husets byggdes 74. Ett nytt tak skulle kosta ca 300 000 kr efter rot då det handlar om 320 kvm takyta. men man kanske kan spara pannorna o byta ut papp o läkt? Vad anser ni om taket?

Sedan undrar jag vad ni tror om dräneringen då huset ligger som det ligger. Tror inte att det är omöjligt på något sätt men svårt att få in stora maskiner med skopor intill huset då trädgården är naturlig och en framsida med nivå. Jag ser inga maskiner komma fram på ett smidigt sätt men samtidigt är jag total okunnig när det gäller dränering på hus. Skulle det innebära större kostnader att dränera detta hus jämfört med ett vanligt hus på platt tomt? Vad tro ni om dräneringen?

Tacksam för svar! :)
 
raveper raveper skrev:
Det är väl bara att slå till. Lägg första bud på 2,2-2,4 då blir du av med en del budgivare iaf...
Inte enig..jag tänker ok..tomt hus, säljare har försökt tidigare och inte fått köpare.
Kanske ny mäklare å nytt pris?
Var fräck och bjud under, det finns säkert hål att stoppa dom pengarna om det går hem.
Jag köpte mitt nuvarande hus 400' under annonserat pris på 3 milj. Jag började på 550' under.:whistle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.