Jag har en varmvattenberedare Thermia SVR 110L, trefaselement. Minst 20 år gammal, kanske 30. En av slingorna har pajat (eftersom jordfelsbrytaren löser ut) och jag har lyckats lokalisera vilken. Nu är frågan; Ska jag köpa ett nytt element/elpatron eller köpa en helt ny VVB? (och i så fall vilken?) Går elementet att byta när VVB är full med vatten eller måste det tömmas ut?
 
Har inte koll på just den beredaren, men om den inte läcker och det är ett internt element (som en doppvärmare) så skulle jag absolut byta den. Det är snabbt och enkelt gjort och kostar några hundralappar.
Är det ett utanpåliggande element är det nog inte värt det, men det verkar vara rätt udda. (Mitt barndomshem hade det, men har inte stött på det i övrigt)

Du behöver tömma den ja. I och med att den inte funkar nu så har du ju kallt vatten, annars kan det vara smidigt att stänga av den innan man tar en dusch så att det är lite svalare vatten i den.

I och med att du har mätt på elementet så vet du var och hur det sitter.
Bryt strömmen.
När beredaren är tömd, lossa ledningarna och infästningen av elpatronen, brukar ofta vara fyra muttrar.
Ta ur den och återställ i omvänd ordning. Kom ihåg att fylla den med vatten innan du slår på strömmen igen.

När du ändå har tömt den och öppnat upp ett hål, passa på och stick in mobilen och fota alla delar av insidan, då har du fått lite koll på om det är ett eller tio år kvar innan den ger upp.

Om du däremot planerat att anlita rörmokare för reparation kan det kanske vara lika bra att byta ut den. Det går ju rätt snabbt att byta en beredare och du får i så fall oavsett betala för utkörning, tiden det tar att tömma & fylla samt koppla i och ur elen. Och den lär ju vara mot slutet av sin livslängd.
 
Jag kör på två av tre slingor just nu och det funkar ju också, bara att det tar lägre tid. Jag undrar om inte detta är en VVB som har elpatronen inskjutet i ett stålrör så att man inte behöver tömma den för att byta elpatron? Någon som har koll på Thermias modeller?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Morbrorkarljohan Morbrorkarljohan skrev:
Jag kör på två av tre slingor just nu och det funkar ju också, bara att det tar lägre tid. Jag undrar om inte detta är en VVB som har elpatronen inskjutet i ett stålrör så att man inte behöver tömma den för att byta elpatron? Någon som har koll på Thermias modeller?
Det låter ju ännu smidigare, även om det inte låter riktigt lika effektivt som att ha dem nedsänkta i vattnet.
Men å andra sidan, samma långa livslängd som utanpåliggande och mindre värmeförluster än det alternativet.
 
  • Gilla
Morbrorkarljohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.