Är det någon som har någon bra lösning på tvättstuga/klädvård tycker att det verkar tajt med plats... Hur har ni löst det...?
 
Alltså hur får ni plats med att tvätta, ta hand om tvätt, stryka, ytterkläder och en massa skor hmm.
 
Hej, låter som en toppen idé! Har du någon bild på din tvättstuga?

Mvh Iram
 
Det knepigaste tycker jag är torkutrymmen/möjligheter.
Vi ska ha både tumlare och torkskåp, men hur långt räcker det för en stor familj och när man är van vid ett helt torkrum i källaren ... ???
 
Är det någon som kan ge tips på tokning av tvätt vintetid om man inte ska uttnyttja torktummlaren? Känns som att utrymmena i klädvården inte räcker till men jag kanske har fel!!!
 
Ja du, vi tänker använda oss av torkskåp + torkställning som man kan ställa i nåt utrymme där man inte går annars - t ex brevid pannan eller i bastun...

Men visst behöver man tänka igenom tvättstugan ordentligt - annars blir det för trångt helt klart.

//Sly
 
Torkskåp drar inte de mycket el?
 
Jag tror inte att de nya torkskåpen drar så mycket el faktiskt. Vi ska enbart ha torkskåp till att börja med, men funderar även på tumlare längre fram. Tillsvidare blir det som hos sly_fox, en torkställning någonstans där det märks minst.

Att ha vitrinöverskåp i fullhöjd lät som en lysande idé, hela tvättstugelösningen tål verkligen att funderas på - man ska ju faktiskt tillbringa en el del tid därinne.
 
Många jag har pratat med som byggt hus ångrar att de inte gjorde en större tvätttstuga så de hade haft möjlighet att hänga tvätten där inne. Alla sätt att spara pengar på är ju bra. :)
 
Är det någon som har inrett sin tvättstuga/klädvård med skåp och bänkar? vart har ni köpt de i såna fall? gärna lite bilder eller skisser på förslag!
 
Vi bygger nytt (köper totalentreprenad) och lät vår köksleverantör rita upp en lösning med laminatbänk och bänkskåp även för tvättstugan. Blev inte alls så dyrt som man kunde tro; vi gick ner några prisgrupper för skåpen (jämfört med köket) och dessutom fick vi köksrabatten även på lösningen i tvättstugan. Bra att samma hantverkare som monterar köket då även kan montera tvättstugan.

Ikea hade väl varit ett alternativ men det kändes svårt att få någon i totalentreprenaden att ta ansvar då och dessutom har man hört en hel del om förseningar på Ikea's måttbeställda bänkskivor...

/ Oslox
 
HenkeF skrev:
Alltså hur får ni plats med att tvätta, ta hand om tvätt, stryka, ytterkläder och en massa skor hmm.
Jag tycker det smartaste är att ha två avdelningar om man nu ska ha samma rum för groventre som för tvätt. Och bygg på höjden om det är trångt.
Ge varje person vuxen/barn plats för det som behövs för säsongen, resten får vara i skåp eller lådor högt uppe eller i ett annat rum. Barn har ju en hel del; overaller, jackor, överdragsbyxor, regnkläder osv. Ibland behöver man plats för att hänga upp blöta ytterkläder.
Vi stryker sällan, men har torkskåp. Om vi behöver stryka gör vi det i vardagsrummet.

Pernilla
 
HenkeF skrev:
Torkskåp drar inte de mycket el?
Vi har nästan aldrig på vårt torkskåp utan kläderna får lufttorka. Vi har ingen tumlare heller. Tvättar max en g/dag.
 
Vi kör med IKEAs köksskåp (har satt upp allt själva) och det fungerar jättebra. Har lagt en laminatskiva över tvättmaskin och torktumlare. Den behövde vi inte måttbeställa eftersom den är helt rak och går att såga av till den längd man vill ha (ca 2,5 m lång i vårt fall). IKEA skickar med "laminatband" som man stryker på där man har sågat så att snitten inte syns.

Över bänken har vi ett väggskåp för alla tvättmedel mm. På motsatta sidan har vi högskåp med utdragbara korgar samt klädhängare och skohyllor för alla ytterkläder.

Trots att rummet bara är 2,4 m brett och vi har skåp på båda sidor fungerar det faktiskt att ha en uppfällbar torkställning där på vintern. Vi använder klädvården som groventré varje dag men det går smidigt att gå förbi ändå. Framöver ska vi göra en torkställning som går att hissa upp/ner och som hänger i taket över bänkskivan.
 
Någon som har bilder på hur deras tvättstuga blev.

Vi har precis köpt ett gammalt hus där vi ska göra ett nytt kök och då hade vi tänkt anväda det gamla köket som tvättstuga. Men jag vill få lite tips på vad vi ska tänka på och lite inspiration.

Vi har funderat på att behålla de gamla överskåpen men jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.