Hej, jag har liggande stockpanel på min stuga i söderläge, som jag funderar på att tilläggsisolera. Har då sett att man kan göra detta utanpå befintlig panel, vilket skulle underlätta en hel del.

Men då denna sida ligger i söderläge och panelen som sitter idag kanske inte är helt 100 bra virke i (lite spröd/sprickig) funkar det ändå att lägga utanpå eller tvingas man då ta bort den gamla först?

Tänker att även om den ej är hundra perfekt så kommer man ju att regla utanpå, och bygga in, så den bör ej bli sämre än den är idag, frågan är bara om jag bygger in ett problem möjligen.

Tack på förhand
 
En viktig fråga är om det finns någon luftspalt bakom den befintliga panelen.
Om den har det, får du täta så det inte drar in kalluft under den nya isoleringen.
Men troligen är det inte det. Då är det bara att köra på tycker jag.
Och med Gullfiber så kan man fylla upp även den ojämna stockpanelen, så det blir ett tätt, isolerande skikt.
Glöm inte vindskydd utanpå isoleringsskiktet (helst 9 mm utegips) och luftspalt innanför den nya panelen!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En viktig fråga är om det finns någon luftspalt bakom den befintliga panelen.
Om den har det, får du täta så det inte drar in kalluft under den nya isoleringen.
Men troligen är det inte det. Då är det bara att köra på tycker jag.
Och med Gullfiber så kan man fylla upp även den ojämna stockpanelen, så det blir ett tätt, isolerande skikt.
Glöm inte vindskydd utanpå isoleringsskiktet (helst 9 mm utegips) och luftspalt innanför den nya panelen!
Vad jag vet finns ej luftspalt
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En viktig fråga är om det finns någon luftspalt bakom den befintliga panelen.
Om den har det, får du täta så det inte drar in kalluft under den nya isoleringen.
Men troligen är det inte det. Då är det bara att köra på tycker jag.
Och med Gullfiber så kan man fylla upp även den ojämna stockpanelen, så det blir ett tätt, isolerande skikt.
Glöm inte vindskydd utanpå isoleringsskiktet (helst 9 mm utegips) och luftspalt innanför den nya panelen!
Jag pendlar ju i tanken på 70 eller 95 reglar i så fall, men går jag i så fall på samma tjocklek på isolering, eller krävs det dimensionen över för att täppa i den ojämna stockpanelen med?

Hade ju tänkt sätta vindduk men är det någon fördel med att sätta gips istället? Vill gärna att det skall isolera mot värme bra på sommaren med då det är en liten stuga i söderläge så den blir en bastu en varm sommar
 
N Nygge72 skrev:
Hade ju tänkt sätta vindduk men är det någon fördel med att sätta gips istället?
Vet inte heller vad som är tillräckligt bra.
Men jag tänkte nog att gipsskivan trycker in isoleringen bättre mot panelen.
Fast det spelar nog ingen roll i det hela.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet inte heller vad som är tillräckligt bra.
Men jag tänkte nog att gipsskivan trycker in isoleringen bättre mot panelen.
Fast det spelar nog ingen roll i det hela.
Det låter väl som en klok tanke. Jag funderade även om inte gipsen i sig får mer isolerande förmåga själv så man kanske då ändå kan gå på 70 isolering istället för 95. Men får nog överlägga lite med mig själv i tankarna. Är ju en lättare hantering med vindduk troligen då den bara häftas upp så det blir ju en tidsvinst där istället kanske
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet inte heller vad som är tillräckligt bra.
Men jag tänkte nog att gipsskivan trycker in isoleringen bättre mot panelen.
Fast det spelar nog ingen roll i det hela.
Har bestämt mig för 70 isolering. De gamla reglarna sitter ju ej på cc60 så man kan skruva nya i dem. Kan man skruva fast reglarna i gamla panelen eller är det bättre att skruva i gamla reglar och skära till isoleringen?

Tänker att lägger jag en horisontel regel upptil och nedtill och skruvar de lodräta i dem i kanterna så borde det vara riskfritt att skruva även i panelen så man kan hålla cc60 på reglarna.

Eller hur hade du gjort?
 
För att ge lite perspektiv, och en annan infallsvinkel:
Vårt första hus, en gammal fiskarstuga, sedan lanthandel, sedan fritidshus och damfrisering,
köpte vi 1975 och sålde 1998.
Vi bodde alltså där i 23 år, och födde upp två välartade barn, några vattensköldpaddor, kaniner och akvariefiskar.
Huset, som ursprungligen var från 1800-talet var tillbyggt i etapper och isoleringen var si och så.
En blandning mellan knuttimrat, tretums plankväggar och regelväggar med 10 cm isolering.
huset hade haft stående panel med locklister, locklisterna hade sedan tagits bort och huset var helt klätt med Sidiplattor (= eternit).
Vi ville snygga upp huset, öka komforten, och minska elräkningarna (direkt elvärme), så 1983 beslutade vi att tilläggsisolera.
Så vi tog bort Sidiplattorna. sedan satte vi 80 mm cellplast på alla väggar. Cellplasten, som köptes från Sundolitt, var spontad längs alla kanter, så det blev väldigt lufttätt (fast cellplasten var ånggenomslåpplig förstås), så ingen yttre vindtätning behövdes.
Utanpå cellplasten sate vi spikreglar, enkelt 22x95 mm virke, som skruvades och spikades i underliggande regelverk.
Den gamla träpanelen, utan täckande läkt, fick sitta kvar, men jag var noga med att tära springorna mellan brädorna i neder- och överkant med gullfiberdrev, så det inte skulle dra in tjuvluft under den nya isoleringen.
Och utanpå detta stående träpanel med kubbläkt.
Huset blev snyggt när det var målat, varmt och ombonat, och elräkningen halverades!
 
En aspekt är att ju mer fasaden tjockas på, desto mer insjunkna blir fönster och dörrar och det kan se ganska illa ut (om man inte för jobbet att flytta med dem förstås). Lite lagom (sådär 50 mm) tycker jag ofta ser bra och ger fönster betydligt bättre skydd än om de är i liv med fasaden som man ofta gjorde förr. Man får såklart väga estetik och klimat mot vartannat men jag hade spontant satsat på att rensa gamla panelen

Hälsar en som har hus från 1929 med originalpanel där locken är borttagna, därefter vassmatta och puts, därefter tilläggsisolering 50 mm och därefter ny lockpanel :D
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
En aspekt är att ju mer fasaden tjockas på, desto mer insjunkna blir fönster och dörrar och det kan se ganska illa ut (om man inte för jobbet att flytta med dem förstås). Lite lagom (sådär 50 mm) tycker jag ofta ser bra och ger fönster betydligt bättre skydd än om de är i liv med fasaden som man ofta gjorde förr. Man får såklart väga estetik och klimat mot vartannat men jag hade spontant satsat på att rensa gamla panelen

Hälsar en som har hus från 1929 med originalpanel där locken är borttagna, därefter vassmatta och puts, därefter tilläggsisolering 50 mm och därefter ny lockpanel :D
Dessa fönster ligger som du säger i liv med fasaden, så jag ser det ej som en nackdel att få in dem en bit i fasaden för ökat skydd. Möjligt att de ligger/blir på gränsen till för djupa, men detta är bara en sommarstuga och ej permanentboende så jag tror jag kan stå ut med det om det ej blir perfekt. Gäller dessutom då 1 fönster bara. När jag planerar att fortsätta med resterande väggar så kommer jag köpa nya fönster och då kommer de givetvis flyttas ut en bit med.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Jag skall ju även isolera lite i golv vid altanen då den glasas in samtidigt. Mest så det ej blir drag underifrån eftersom stugan står på plint.

Tänkte då så här. Tror ni det blir bra utifrån tätsynpunkt/drag. Tänkt uppefrån

1 Golvplank
2 Vindpapp ( för att ej få vita cellplasten att lysa igenom
3 Cellplast 10cm
4 45x45 regel som då sitter direkt vid cellplast
5 Oljehärdad trossbottenskiva som skruvas i 45x45

Alternativ lägger jag oljehärdade närmast cellplasten och skruvar reglar/läkt under så skivan får ligga löst. Antar att det ej behövs luftspalt mellan skiva och celllplast eller?
 
Med board som botten hade jag satt reglar/läkt på undersidan om du kommer åt så slipper du passa skivorna mot reglarna i facken.

Jag isolerade en nybyggdveranda med krypgrund genom att använda spåntade XPS-skivor som trossbottenskiva och det blev ju då även 50 mm (eller vad det nu var) extra isolering. Det funkade riktigt smidigt faktiskt. Facken fyllde jag med lösull cellulosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.