Nån som har öppnat/gjort dränerings hål längst ner i fasaden efterråt min fasad saknar dessa hål o tänkte göra dem själv, några tips vilket är de smidigaste sättet. Har prövat borra hål och sedan fräsa med borret men tyckte det var lite för bängligt
 
P Paasi skrev:
Nån som har öppnat/gjort dränerings hål längst ner i fasaden efterråt min fasad saknar dessa hål o tänkte göra dem själv, några tips vilket är de smidigaste sättet. Har prövat borra hål och sedan fräsa med borret men tyckte det var lite för bängligt
Närbild på en vit tegelvägg med ett hål i en av tegelstenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns inga patentlösningar, bara gnaga vidare, ser att du gnagt i stenen, borra med en liten borr mitt i fogen först och sedan en större så klarar sig stenen bättre
 
Har gjort det på ett hus.
Jag använde en stor gammal skruvmejsel och en hammare.
Du får prova dig fram tills du hittar rätt lösning för ditt hus.
Lycka till;)
 
Okei tack ska pröva imån
 
Narren666
P Paasi skrev:
Okei tack ska pröva imån
Prova borra med lämpligt borr.
Fixet brukar släppa relativt lätt om man knackar med med huggmejsel.

Glöm inte sätta "musgaller" i luftningen.
 
Okei tack Hur ser musgallret ut och hur fäster man den dit???
 
Narren666
P Paasi skrev:
Okei tack Hur ser musgallret ut och hur fäster man den dit???
Hmm, tänk typ. Hönsnät, eller nät/galler som brukar vara på kaninbur.

Det är är färdig för montering när man köper.
De är lite böjda, så du bara trycker in dem i spalten. Så fastnar de av dig självt. Eftersom det flexar lite när du trycker in dem.

Jag köpte mina på velltra.se
 
Det är inga dräneringshål, det är luftningshål för att man ska få luftcirkulation mellan tegelmur och innanförliggande konstruktion
För att få det måste det förstås dessutom finnas en luftspalt mellan teglet och konstruktionen samt en luftning i ovankanten av tegelmuren så att luften kan suas in nertill, värmas upp i muren o stiga upp o pysa ut upptill
 
Okei narren ska försöka få tag på sånt juu skrev fel vet att dom är till för att ventilera har kollat har en 1-2cm luftspalt där men inga hål på första elr andra tegelraden så tänkte fixa det
 
Det går att skrynkla lite metallnät och peta in, tänk bara att det är små hål, getingar/humlor gillar att bygga bo i väggar
 
Jag har inte såna hål på tegelfasaden. Någon som vet varför det är på vissa hus och inte andra?
 
Beror nog på om det är enstegsfasad ( ingen luft mellan tegel och bakomvarande materiel ) enstegs är en riskfaktor som det skrivs så mycket om,kan bli fukt bakom teglet. Med hål så är det en luftspalt bakom teglet, inte säkert du har en risk som det är nu.
 
J jonaserik skrev:
Beror nog på om det är enstegsfasad ( ingen luft mellan tegel och bakomvarande materiel ) enstegs är en riskfaktor som det skrivs så mycket om,kan bli fukt bakom teglet. Med hål så är det en luftspalt bakom teglet, inte säkert du har en risk som det är nu.
En tegelfasad är väl aldrig enstegstätad?
Dom enstegstätade fasaderna med problem byggdes ju med två täta skickt.
Plast på insidan och frigolit på utsidan och organiska material i mellan.
 
Kanske fel uttryck av mig, men fanns dom med tegel direkt mot bakomliggande trä med , ett otyg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.