A
Huset behöver båda två och jag undrar vilket är vettigast att göra först och varför.
 
Du kommer troligen göra Servisbyte (avlopp / vatten till kommunen) vilket görs i samband med dränering (Då det ändå är uppgrävt) så jag skulle börja med dränering av den anledningen!

Själv blir det dränering + servis nu i Maj, sen stambyte följande efteråt!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag dränerande samtidigt som jag bytte vatten och avlopp från gatan och in.

Jag såg till att nya 110röret gick in så långt att änden hamnade innanför källarväggen. Jag hade tur då gamla röret var så stort att jag kunde skjuta in det nya.

Året efter bilade jag upp golven och utförde stambyte inne i huset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
A
Dränering först.

Som tidigare inlägg redan sagt se till att byta inkommande vatten, avlopp och dagvatten på utsidan.

Dra de de nya rören innanför sular och skarva på inne i huset. Du får något fult vid vattenmätarkonsolen och även i golvet där avloppsröret går ut.

Du har dock inte berättat vilken huskonstruktion du har...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Maxizor Maxizor skrev:
Du kommer troligen göra Servisbyte (avlopp / vatten till kommunen) vilket görs i samband med dränering (Då det ändå är uppgrävt) så jag skulle börja med dränering av den anledningen!

Själv blir det dränering + servis nu i Maj, sen stambyte följande efteråt!
Tack för ditt svar. Vem betalar för rören och arbetet? Kommunen? Jag tror att de är ansvariga för rören fram till min yttervägg. Eller har jag fel?
 
S
mpv586 skrev:
Tack för ditt svar. Vem betalar för rören och arbetet? Kommunen? Jag tror att de är ansvariga för rören fram till min yttervägg. Eller har jag fel?
Du betalar allt från tomtgräns.
 
Jag fick stå för allt innanför tomtgräns.
Fick reda på dimensionerna på avlopp och vatten vid anslutningspunkt av kommunen i förväg. Enkelt när jag köpte material.
Men materialet är inte dyrt.
Jag böt vattenmätarkonsol samtidigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mpv586 skrev:
Tack för ditt svar. Vem betalar för rören och arbetet? Kommunen? Jag tror att de är ansvariga för rören fram till min yttervägg. Eller har jag fel?
I de allra flesta fall äger du rören fram till 0.5 m utanför tomtgränsen eller 0.5m från huvudledningen. Vad som gäller för din fastighet kan VA-huvudmannen svara på.

Som flera andra har påpekat, dränering först. Själv hade jag gjort båda sakerna samtidigt, tomten kommer att se ut som ett bombnedslag med alla jordmassor och då är det bättre att göra det ett och samma år, annars får du återställa vissa delar av tomten två gånger.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.