Jag har ett uterum där jag vill sätta in eluttag och därmed måste fästa detta och tillhörande kabel. Detta vill jag ju helst sätta mot husets fasad då resterande väggar består av glasdörrar. Men då husets fasad består av eternitplattor funderar jag på om detta är lämpligt att fästa detta i. Som jag förstått det är detta material inte något man bör skruva eller spika i. Jag antar att det är hål genom plattorna förborrat för de spikar de är uppsatta med? Skulle det vara möjligt att utan allt för stora besvär fästa kabel och uttag i dessa plattor eller bör jag hitta annan lösning om det ska vara smidigt? En bit i från där jag helst placerar detta finns möjligheten att sätta en bräda eller regel mot fasaden och montera mot uterummets reglar så jag inte behöver fästpunkter direkt mot fasaden, men det blir inte där jag helst vill placera uttaget. Men det kanske är en bättre idé?

Jag känner till regelverk både gällande arbete med eternit och elinstallationer så denna fråga kan ses som en del i planeringsfas för ett sådant arbete och ingen frågan om lämpligheten i vem som gör vilket moment.
 
Inga problem att borra i eternit
Använd andningskydd och kleta vaselin på borren
Borra med skruvdragare på lågt varv
 
tommib
Vaselinet gör nog varken till eller från men ett P3-andningsskyd skyddar mot asbestfibrer.

Just roterande bearbetning är typ det värsta man kan göra, det frisätter massor av fibrer. Om du ska göra det skulle jag rekommendera att hyra en dammsugare med P3-filter och koppla till borren (eller hålla precis bredvid när du borrar) för att minska dammexponeringen.

Hade det varit helt utomhus hade jag nog bara kört på, med andningsskydd på givetvis, men i ett uterum blir fibrerna kvar ett tag även om du vädrar. Trist att exponera sina anhöriga för det.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vaselinet gör nog varken till eller från men ett P3-andningsskyd skyddar mot asbestfibrer.

Just roterande bearbetning är typ det värsta man kan göra, det frisätter massor av fibrer. Om du ska göra det skulle jag rekommendera att hyra en dammsugare med P3-filter och koppla till borren (eller hålla precis bredvid när du borrar) för att minska dammexponeringen.

Hade det varit helt utomhus hade jag nog bara kört på, med andningsskydd på givetvis, men i ett uterum blir fibrerna kvar ett tag även om du vädrar. Trist att exponera sina anhöriga för det.
Vaselinet gör att borrdammet fastnar på borret och inte flyger fritt i luften
Så nog gör det nytta alltid ;)
 
tommib
Hur länge sitter vaselinet kvar? Jag är genuint nyfiken.

Det borde nämligen flyga loss rätt omgående och asbestfibrer fastnar inte heller nödvändigtvis i vaselin, de är väldigt svåra att fånga.
 
Skribenten skrev ju att man ska borra på låg fart, det flyger inte loss nå vaselin då.....Detta fungerar ju bara på reglerade maskiner då såklart. De som bara har en hastighet är ju oanvändbara vid borrning iallafall eftersom de varvar för mycket i 99% av fallen.
 
Om man ska borra i eternitplattorna kvarstår ändå frågan om hur jag sedan skruvar fast. Vad för metod är lämplig för att plugga? Eller hur är byggtekniken bakom sådana plattor normalt, finns det material att skruva/spika i eller är det bara reglar i skarvarna?

Denna tråd kanske skulle flyttas då det mer är fråga om fasadkonstruktionen än el i detta fall.
 
Är det inte vanlig träpanel bakom plattorna, så var det på mitt hus iallafall.
 
Det är oftast glespanel bakom, jag brukar fästa en bräda som jag klamrar kabel och fäster dosor/apparater på. En bräda fäster man enkelt i glesen man ser ju vart skivorna är fästa.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är oftast glespanel bakom, jag brukar fästa en bräda som jag klamrar kabel och fäster dosor/apparater på. En bräda fäster man enkelt i glesen man ser ju vart skivorna är fästa.
Jag tror jag ska köra på denna lösning jag med. Då blir det minimalt med håltagning i eternitplattorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.