I Norska Lom finns ett fjellsenter där de har en fantastisk öppen spis. Finns det några byggnadstekniska eller juridiska problem med att bygga en sådan i en villa? (Jag förstår att man kan anse att det ryka in eller att det kan vara ineffektiv värme etc. Det är inte min fråga)
 
  • Öppen cirkulär spis i en modern inomhusmiljö med lagrad ved undertill.
  • Öppen spis i modern arkitektur med sittplatser och mjuka skinn, belägen i ett minimalistiskt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan ju börja med eldstadsplanet. Eftersom eldstaden inte har några väggar så måste du ha ett eldstadsplan runt hela konstruktionen. Enligt allmänna råd ska det vara minst 1 m och eftersom eldstaden är upphöjd så ska du lägga till halva upphöjningen som överstiger 40 cm. I praktiken så är det nog bäst om hela golvet i rummet fungerar som ett eldstadsplan, precis som på bilden. Det lär kunna knäppa iväg brinnande ved klart längre än 1 m...

Sen det där med rökgashanteringen...
 
Så som du ser det är det inga problem alltså?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan ju börja med eldstadsplanet. Eftersom eldstaden inte har några väggar så måste du ha ett eldstadsplan runt hela konstruktionen. Enligt allmänna råd ska det vara minst 1 m och eftersom eldstaden är upphöjd så ska du lägga till halva upphöjningen som överstiger 40 cm. I praktiken så är det nog bäst om hela golvet i rummet fungerar som ett eldstadsplan, precis som på bilden. Det lär kunna knäppa iväg brinnande ved klart längre än 1 m...

Sen det där med rökgashanteringen...
 
Claes Sörmland
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Så som du ser det är det inga problem alltså?
Jag tror det är mer en teknisk utmaning, öppna spisar omfattas ju inte av utsläppskraven för rumsvärmare. Men kolla vad kommunen tillåter där du bor gällande öppna spisar. Om området har problem med luftkvaliteten så kanske de förbjuder installation av öppna spisar. Jag tror att de har möjlighet att göra det.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Jag tänker som så att det krävs massor med ventilationsluft som drar in röken i den kåpan/skorstenen. Bland annat för att folk ska kunna röra sig runt eldstaden utan att röken drar ut i rummet.
I den stora salen som bilden visar kan det ventilationsflödet vara delar av den totalt nödvändiga ventilationen.
Men i en villa så blir det totalt korsdrag.
Jag ser det som helt ogenomförbart utom möjligen den del av året när ytterdörr och fönster kan stå vidöppna.
 
  • Gilla
Jonas Westbom och 1 till
  • Laddar…
Det är nog ventilationen som blir knepig i en modern villa.

Men jag antar att det är lösbart som allt annat.

Det på bilden är ju en "fancy" version av en eldstad i en eldpallkoja.

/ATW
 
Grillkåtor brukar ju ha en liknande eldstad ibland. Där saknar man utmaningen som kommer i ett modernt hus med att ventilationen strävar efter ett undertryck i huset. Trots detta brukar det vara ganska rökigt inne i grillkåtan. Speciellt om inte alla sitter helt stilla.

Liknande eldstäder finns ju ibland i restauranger och liknande. Jag tror att det blir en utmaning att inte svärta ner huset med rök när man eldar. Men omöjligt är det så klart inte.
 
Så kan det mycket väl vara. Man måste förstås ha ett spjäll för att inte släppa ut varmluft när man inte eldar. Jag skulle ändå gissa att det inte är så svårt att få röken att stiga upp och ut när man eldar, går ju att ha en dragförbättrare om det är problem. Rökkåpan är rejält tilltagen i förhållandet till eldstaden. Men svårt att veta, riktigt tråkigt om man sitter med en enkubiksklump mitt i rummet som är obrukbar.

B Bjober skrev:
Jag tänker som så att det krävs massor med ventilationsluft som drar in röken i den kåpan/skorstenen. Bland annat för att folk ska kunna röra sig runt eldstaden utan att röken drar ut i rummet.
I den stora salen som bilden visar kan det ventilationsflödet vara delar av den totalt nödvändiga ventilationen.
Men i en villa så blir det totalt korsdrag.
Jag ser det som helt ogenomförbart utom möjligen den del av året när ytterdörr och fönster kan stå vidöppna.
 
Ja jag gillar verkligen gillkåtakänslan. Det blir luftigt men ändå bra kontakt med elden. Alternativet som inte känns lika häftigt är en kamin med genomsikt. Tex: https://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Fristaaende/Tokyo

A Avemo skrev:
Grillkåtor brukar ju ha en liknande eldstad ibland. Där saknar man utmaningen som kommer i ett modernt hus med att ventilationen strävar efter ett undertryck i huset. Trots detta brukar det vara ganska rökigt inne i grillkåtan. Speciellt om inte alla sitter helt stilla.

Liknande eldstäder finns ju ibland i restauranger och liknande. Jag tror att det blir en utmaning att inte svärta ner huset med rök när man eldar. Men omöjligt är det så klart inte.
 
Ja det går förstås men vill inte installera en elektrisk fläkt. Jag tycker att man alltid hör dem lite och set förstås stämningen.

A ArneTW skrev:
Det är nog ventilationen som blir knepig i en modern villa.

Men jag antar att det är lösbart som allt annat.

Det på bilden är ju en "fancy" version av en eldstad i en eldpallkoja.

/ATW
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Ja det går förstås men vill inte installera en elektrisk fläkt. Jag tycker att man alltid hör dem lite och set förstås stämningen.
Lite fantasier...

Skulla man kunna tänka sig en rund spis utan botten som täcker eldstaden som kan hissas upp i skorstenen när man fått igång draget...

Blir väl sotigt skulle jag tro.

/ATW
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Så kan det mycket väl vara. Man måste förstås ha ett spjäll för att inte släppa ut varmluft när man inte eldar. Jag skulle ändå gissa att det inte är så svårt att få röken att stiga upp och ut när man eldar, går ju att ha en dragförbättrare om det är problem. Rökkåpan är rejält tilltagen i förhållandet till eldstaden. Men svårt att veta, riktigt tråkigt om man sitter med en enkubiksklump mitt i rummet som är obrukbar.
Jag menar igentligen inte att det skulle vara svårt att få drag. Jag menar mer att det krävs så mycket luft för att slippa rök och sot inne att blir orimlig ventilation för ett normalt hushåll. Värmen som ventileras ut ska ju eraättas också. Jag tror det handlar om mångfallt mer än vad en normal villapanna eller värmepump ger. Jag tror det krävs mycket mer luft än till en vanlig öppenspis som vanligen är täckt på minst två sidor.
Därför tror jag att det snabbt blir kallt inne när man eldar i den eldstaden.

Jag jämför lite med när jag svetsar i garaget.
Där har jag 315mm spiro och 650w fläkt. Det blir rökfritt men inte så man skulle vilja ha den miljön i bostaden. Och visst sjunker temperaturen när man fläktat några timmar.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Ja det är verkligen en risk. Bra input!
B Bjober skrev:
Jag menar igentligen inte att det skulle vara svårt att få drag. Jag menar mer att det krävs så mycket luft för att slippa rök och sot inne att blir orimlig ventilation för ett normalt hushåll. Värmen som ventileras ut ska ju eraättas också. Jag tror det handlar om mångfallt mer än vad en normal villapanna eller värmepump ger. Jag tror det krävs mycket mer luft än till en vanlig öppenspis som vanligen är täckt på minst två sidor.
Därför tror jag att det snabbt blir kallt inne när man eldar i den eldstaden.

Jag jämför lite med när jag svetsar i garaget.
Där har jag 315mm spiro och 650w fläkt. Det blir rökfritt men inte så man skulle vilja ha den miljön i bostaden. Och visst sjunker temperaturen när man fläktat några timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.