Jo hej alla. Så här är det. Jag har tänkt köpa en friggebod och göra den vinterbonad med allt vad det innebär, dessutom vill jag göra en öppen spis. Dessutom vill jag ha en beboelig KÄLLARE till den också. Där jag också ska ha en öppen spis.

Men jag kan INGENTING om sånt här! :surprised:

Så därför skulle jag behöva höra från någon som kan hur man ska gå till väga. Hur gör man en källare? Vilka olika lager ska det vara? Är det möjligt att göra en "friggebodskällare" själv, utan att anlita proffs? Förresten så behöver det inte nödvändigtvis vara en friggebod, för jag ska placera det hela inne i snårigaste skogen långt bort från allt vad sommarstugor och sånt heter. Så bygglov lär nog inte vara ett problem. Den ska vara precis lagom långt från vattnet också. Jag vet knappt vad jag ska fråga, men jag gör ett försök att göra det tydligt:

1 : Hur går man tillväga för att göra en källare, vilka olika steg är det? Vad behövs för skyddslager mot väta och kyla?
2 : Är det något speciellt jag behöver tänka på om jag vill ha öppen spis? Om jag vill ha det både uppe och nere i källaren?
3 : Låt säga att jag köper en friggebod och utgår från den. Hur går man till väga för att vinterbona den? Vad behövs göras?
4 : Låt säga att friggeboden redan är köpt (men inte vinterbonad) och ditsläpad. Hur mycket kan det kosta att göra en källare till den, bygga ihop det hela och vinterbona friggeboden? Det ska vara en sommarstuga, så det kan vara budgetvarianter av allt =)
6 : Var tog fråga fem vägen, och framför allt, HUR MYCKET SER JAG INTE FRAM EMOT SVAR PÅ DOM HÄR FRÅGORNA?? =)

Svara gärna, ni som kan!!! Jag är okunnig, har lite pengar över och vill göra en trevlig tillflykt från vardagens tristess.
 
Andreas! En friggebod får vara max. 10 m². Om du ska ha en källare under den, så måste du ha en trappa ner. Det innebär att du kommer att förlora ett visst antal m² i båda planen. Slutsats: skippa källaren! ;)
 
kan ha extern ingång till källaren ;)

men låter onekligen lite opraktiskt, bygg ett lite större hus...

var på bauhaus i helgen (barkaby) de hade en byggsats för 36k, 20+ m2 nånting, högt i tak... 45mm tjocka väggar... sen skulle det tillkomma isolering å så då, men praktiskt om du skall bygga ute i skogen och bara vill ha en frakt?

kommer personligen ha det huset lite i åtanke då jag nästa sommar till 90% ska ge mig på mitt första egna husbygge på landet (komplettera befintligt hus)
 
1. för en källare så måste du gräva ett hål i backen o sedan gjuta golv, mura o sätta en typ av platta mot marken på sidoväggarna. Det är även bra med isolering naturligtvis. Det är en hel vetenskap hur du bäst bygger vägg mot mark och i regel så klassas alla som riskkonstruktioner (även om de fungerar bra). Du får naturligtvis inte glömma dränering. För mig känns det helt överflödigt med en källare till en friggebod, precis som Immobil skriver.

2. öppen spis kräver en godkänd skorstenskonstruktion samt eventuellt förstärkning i byggnadskonstruktionen för att hantera den vikten som en öppen spis innebär.

3. för att vinterbona en friggebod (som är uppvärmd året om) så ska följande in med början närmast ytterpanelen. vindpapp, isolering (hur mycket bestämmer du själv), åldersbeständig plastfilm, gipsskiva (eller annat innematerial). Om du ska skippa plastfilmen så kan du använda en typ av ekofiber som isolering, den har en förmåga att kunna ta upp fukt o sedan släppa den igen. Om stugan inte är uppvärmd året om så är ekofiber att föredra.

4. Inte en susning

6. Det är svårt att ge bra svar på dessa frågor. Generellt tycker jag att det verkar vara overkill med källare till en friggebod. Det kommer att bli mycket dyrt per kvadratmeter. En källare är dyr att bygga, men blir billigare per kvadratmeter ju större den är. Jag tycker hellre att du ska söka bygglov o bygga ett hus som är lite större utan källare, men med vind kanske..... 8)
 
En stång ala brandstation kanske?
Ok nedför men lite kämpigare upp. Ser Bridget Jones framför mig...

Skämt åsido, låter intressant med friggebod med källare. Framförallt där detaljplanen är snäv och man inte får gå över 10 kvm.

....Såg just i en annan tråd att det behövs bygglov. Kanske inte så användbart iallafall.

Berit
 
Regel nummer 1: Allt går, det är bara en fråga om tid och pengar. ;D
 
Kul grej men som sagt tidigare, en friggebod är ju trots allt max 10 kvm har en maxhöjd (som jag inte kommer ihåg naturligtvis) som inte tillåter flera våningar.
Jag tycker det verkar en aning onödigt att bara bygga 10 + 10 om man ändå har byxorna nere..
 

Nå AndreasA, frågan som alla ställer sig (eller åtminstonde jag) är: Vad ligger bakom idén med källare till friggeboden?

///J-backen
 
Hehe, tack för alla svar!! Här går det undan minsann!!

Jo det är en rätt vrickad idé, och så sant som nån sa, att det blir dyrt per kvadratmeter källare när det är så lite källare. Men det behöver ju inte vara en friggebod egentligen (kanske jag var lite tvetydig om, märker jag). Och bygglov verkar jag ju behöva hur jag än gör, så jag gör nog nåt lite större än en friggebod. Bygglov borde inte vara så svårt att få heller, som sagt, för det ligger ute på vischan.

Hm, ett loft lät lite kul också. Det vore även kul att ha en källare som faktiskt är större än stugan =). För jag har dessutom planer på att bygga ut stugan i framtiden nån gång, å då har man ju lite grund att bygga på om källare är större än stugan. Nåja. Tack för svaren iaf! Nu har jag lite aning iaf om hur man gör en källare =)
 
Johannabacken skrev:
Nå  AndreasA, frågan som alla ställer sig (eller åtminstonde jag) är: Vad ligger bakom idén med källare till friggeboden?

///J-backen
Well... jag tycker det skulle vara trevligt att ha ett eget tillhåll långt bort från allt. Dessutom gillar jag att vara i sommarstugor på vintern, förutom det faktum att det är svinkallt eftersom stugan oftast inte är vinterbonad. Till detta kan man lägga att jag gillar att sitta vid en öppen spis, och gillar mysiga källare. Alltså: en liten vinterbonad sommarstuga med källare med öppen spis... (helst internet också hehe)
 
Är det 1:a april idag eller?
 
Tänkte också det men sen när jag läst alla inlägg verkar ju Andreas både galen och vettig. Varför göra allt enligt boken? Jag skulle aldrig få för mig ett dylikt projekt. Skulle jag efter en överdos Prozac eller dylikt komma på tanken skulle jag göra ett loft och ingen källare. Men det blir ju så smått.....du verkar nästan vara en Göran Kropp typ som låg under en granbuske ett par veckor som förberedelse inför Mount Everest
 
Tycker det låter som konstnär Mikael Genbergs senaste projekt efter "Utter Inn" och "Hotell Hackspett"........kan det vara "Pensionat Mullvad" som är på gång ? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.