Har råkat ut för en, som jag tycker, konstig grej i samband med offertfrörfågan. Efterlyste offerter från ett flertal företag och fick några stycken (jobb med matarial ca 70 kalla). Specade också sista datum när offerterna skulle vara framme. Dagen efter kommer det tfn samtal från en firma till (låt mig kalla det X) som frågar om det var för sent att komma med en offert. Då jag tycke att mina tidigare offerter var dyra, sa jag OK. Då började han fråga mig vad de tidigare offerterna gick ut på och bad till slut att jag skulle faxa dem till firma X så skulle de säkert komma med något bättre.

Efter att ha sovit på saken så tycke jag att det lät skumt och struntade helt enket att ha några flera kontakter med firma X och skickade aldrig över offerterna. Har helt enkelt inget förtroende för firma X, är lite rätt att de skall försöka skinna mig också.

Har någon annan hät på Forumet råkat ut för samma sak ?? Är det vanligt ?? Hur har ni gjort/skulle ha gjort ??

[Vill inte namnge firma X eller branchen för att slippa ev obehag efteråt]
 
Det är ju ganska lätt att se motivet till X´s agerande. Om de får se övriga offerter vet ju X vad de ska offerera för pris och samtidigt vara billigast/mest attraktiv.

Utan information om övriga företags offerter riskerar ju X att lägga sig "för lågt" (= minskad vinst) eller för högt (= får inte affären).

Man behöver väl inte med automatik dra slutsatsen X är ett dåligt alternativ, även om deras agerande kan anses vara ojuste gentemot övriga anbudsgivare.

Be X skicka in en offert (utan att ge dem de övriga prisförslagen) och meddela samtidigt att du kommer gå igenom samtliga offerter och ta ställning till dem efter jämförelse.

Sen kan du ju utgå från den mest attraktiva offerten och höra med övriga företag om de kan "trimma" sina anbud. Du kan ju alltid i detta stadie berätta vilket belopp (och omfattning på arbetet) som du överväger att acceptera...men jag skulle nog inte avslöja namnen på de övriga bolagen.

Alter ego
 
Ganska vanligt att en firma vill ha kopior på andras offert, dock skall de ha den utan priset. Blir ju en rättvis jämförelse då, entreprenörerna räknar ju på samma prylar och jobb helt enkelt.
Ganska bekvämt för den sista iofs, men vadå, går det att göra på ett enkelt och ett svårt sätt är ju valet lätt !!
 
Beträffande offerter så hade jag begärt in ett antal, med anledning av att jag skulle köpa virke.
Den sista firman som kontaktade mig, gjorde detta per tfn, och jag hade då fått ett bra pris av en leverantör, och frågade om han kunde matcha det priset. Han räknade omgående och gav mig ett pris som låg under denna offert. Fel eller ej, men det gynnade i alla fall mig.
 
Det är kanske skillnad när man köper en vara, som man kan se i förväg, jämfört med en tjänst. Jag tycker att om någon börjar med något som verkar skumt, så blir jag rädd att de försöker lura även mig. Typ att det kommer en offert som ser bra ut, men sedan så tillkommer det en massa andra kostnader efteråt.

Jag betalar hellre något högre pris till någon som verkar hederlig, någon sorts försäkringspremie, sas ??
 
Hemmakatten
Håller med dig lite där, Jan. Tycker att förtroendet fär en viss person/företag väger tyngre än själva timpenningen. Det är viktigare att ha tillit till kunskaper än till en vara som är lätt att jämföra med andra.

Dock tyckte jag rådet att skicka tidigare offerter - utan företagsnamn - till andra företag är bra. De företagen ser då vad som är offererat och har möjlighet att ge ett bättre bud om de vill.
 
Företagaren är egentligen smart , han orkar inte lägga tid på att räkna på offerten utan han lägger sig förmodligen vanligtvis lite lägre än de andra och räknar med att de andra gjort rätt. jag skulle kunna anlita detta företag men jag skulle begära in referenser.
Sedan tycker jag att man skall betala arbetet i portioner , pengar är ett bra incitament för att få arbetet klart i slutändan.
 
Ett sätt att bluffa vid offert är att ta reda på vad de andres ligger på, ändra på någon detalj (till din nackdel) som du knappt märker, och lägga sig under!
> Alltså har X bytt ut, låt oss säga en "elmotor" av hög kvalite till en "elmotor" av låg kvalite, som kund har du noll koll ifall Nopa är bättre än Jafo (ifall du förstår min tanke).

Din situation: Uppringd av säljaren som ber att få andras offerter för att kunna ge dig en (känns inte helt rätt). Att fråga efteråt är en sak, men fråga innan, dessutom skriftligt inte bara priset. Det är ju du som skall fundera över offerter inte konkurrenterna)
Att gå på magkänsla är aldrig fel...

Annars är det som alla vet: ett bra sätt att pruta är att säga vilket pris man fått någonannanstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.