Jag skall göra en toalett där det skall vara WC, toalett och duschkabin.
Kan man då ha glasfiberväv på väggen som man målar? Såg på jobbet att det var det på en toalett, där det i och för sig inte fanns duschkabin eller dusch.

Måste man ha plastmatta eller kakel, eller kan jag ha glasfiberväv. Antar att jag måste tätskikta bakom väven först.

Går detta?
 
För ett antal år sedan så fixade jag till ett badrum just på detta viset. Det var iofs ett gammalt målat rum med gamla golvbeläggningen kvar. Kanske inte godkänt men funkade bra där. "målade" på limmet 2 gånger och sedan på med spec väv mer lim och sist färg.
 
Du kan ha väv ..men då ska det göras på ett godkänt vis..
det ska våtrumssäkras
 
Bob_the_builder
Du kan till exempel använda Beckers våtrumssystem. Det består av "Våtrumsgrund" som även fungerar som lim för väven (speciell våtrumsväv), samt "Våtrumstäck" som kan fås i brytkulörer.
 
Ställde själv denna fråga i en beckers affär. Vi vill nämligen ha bröstpanel (pärlspont) och väv på väggarna. Vi fick svaret att eftersom vi kommer ha en sluten dusch (typ duschkabin) behöver vi inte ha våtrumsväv eller vattenspärr på väggarna utanför kabinen. Endast 20cm upp från golvet är krav. Det räcker med en blankare färg så att den lilla mängd vatten som ändå kommer, lättare kan rinna av.
 
Har du tät duschkabin behöver rummer inte våtrumssäkras på väggarna det räcker med vattenfrånstötande målning eller tapet.
Golvet skall däremot vara vattentätt som i vanlig WC och tvättstuga.

/Patrik
 
Om jag använder Beckers våtrumssystem, kan jag spackla med vanligt spackel då eller måste det vara våtrumsspackel?
 
det finns en särskild väv för våtutrymmen så det går bra med särskild färg i duschen åtminstonde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.