Undrar om det finns nån hyfsat riktig beräkning på vad man skulle kunna
spara i energi om man kör med acktank till pannan.

Kakelugnen satte vi om, men sopan som gjorde det misslyckades så den
klarade inte en provtryckning, blir ev. en enkel tätning av den.
Eller omsättning för 25tkr.

Men för de pengarna skulle man kunna installera acktankar till vår Ved/El/Olje-kombipanna.

Jag vet inte om jag kommer att trivas med vedeldning, även om det är mot acktank
med längre intervall mellan eldningarna.

Frågan är hur mkt. el man kan tänkas spara om man sätter in 1st 1,5kbm acktank?
Oavsett uppvärmning så är det ju en ackumulering som avlastar i detta fall elpatronen.

Tänkvärda tankar uppskattas

Jocke
 
Tror inte du kan spara något med kombination acktank+elpatron och  om du inte kör på billigare nattarif ( man ska ha 2 elmätare och värma vatten under tiden då elen kostar mindre). Annars får du ingen vinst och snarare förluster när den akumulerade värmen sticker ut genom tankens isolering som aldrig är 100%.

Kombipannor som har inbyggd vvb är inte så välisolerade och där kan du hämta något besparing om det finns möjlighet att tillägsisolera  :-/. Om pannrummet värms nu med det värme som vvb i pannan avger då  har du nytta av det på vintern ( ingen extra radiator behövs i källaren) . Det är enbart på sommaren som det kan vara bra att ha en extra isoleringstäcke på.
Det är min oprofesionell osikt ...
tråkigt med din kakelugn....
gaia
 
I vårt förra hus, en souterängvilla på 200m2 från -71 gjorde vi följande:

Det satt en CTC kompipanna original i huset med påmonterad elkasset om 9kW.

Oljebrännaren och tanken åkte ur rätt tidigt för att ge mer plats i garaget.

Årsförbrukning med endast el låg på ca 33 000kWh
Det lilla vedinkastet motiverade inte till vedeldning alls...

Så jag kapade ner den sparade oljetanken till 1700l och ställde den i tvättstugan vägg i vägg med pannrummet.
I tanken monterades elpatroner på 12kW och två hemmagjorda värmeväxlare (en i toppen och en precis ovan elpatronerna i botten)
Detta "öppna" system ger 100% skiktning av vattnet i tanken.

På den tiden var det stor skillnad mellan hög o låg taxa på elen och vi klarade lätt av att endast köra på lågtaxa.

Sedan efter ett par år så minskade förstås den lönsamheten när skillnaden mellan taxorna i stort sett försvann...
Jag köpte då en begagnad förugn som monterades i ojlebrännarluckan på kombipannan.
Både förugn och pannan kompletterades med eldfast tegel i brännkamarna för bättre förbränning. Pannan fick även en extra isolering.

Lite shuntar och tempgivare och en egenbyggd regulator fick sköta laddautomatiken.

Beroende på eldningsmotivation såg låg vi på en elförbrukning mellan 16 000-25 000kWh med detta system.


I ärlighetens namn eldade vi bara när det var ca -3 eller kallare med detta system med hänsyn till grannarna. Röken slog annars gärna ner över de lägre belägna husen i kvarteret.

Jag gjorde allt jobb själv och har "gratis" tillgång till elprylar men förugn, tegel och vvs kostade inte mer än ca 5000:- totalt!

Det lönade sig förstås riktigt rejält redan första vintern.
Värmen i hela källaren blev dessutom riktigt skön och "spilldes" ut i det annars rätt kalla garaget som ett gratis tillskott.
Torktumlaren blev även den överflödig..

Systemet är fortfarande i drift vad jag vet och det byggdes -92...

Med dagen fjärrvärme trend så är det lätt att hitta begagnade vedutrustningar och plocka ut det göttaste!

Hoppas du fick lite inspiration av detta!
 
Ha Ha, det var en fiffig lösning ;D

Vi har faktiskt tidstariff men endast på transport/nätkostnaden från Vattenfall.
Dvs. de deb. 5-6öre/kwh lågtariff istället för 35öre/kwh
Sen tillkommer själva elkostnaden på 35,9öre per kwh
elcertifikat & moms från elleverantören.
Så lite billigare är det under vinterhalvåret.

Pannan vi har är en CTC Regent Olja/El/Ved från 1991.
Eldstadens djup är 40cm
Vedmagasinet 45 liter (ca 13kg ved vid 18% fukthalt enl. manulen)
Nominell effekt ved 15kw - Märkeffekt ved 20kw
Pannan arbetar med "omvänd förbränning" vad det nu innebär.

Är detta med eller mindre "katastrof" om man tänker sig eldning i pannan mot
en 1500L-acktank tro ?

Självklart kan den inte mäta sig mot en riktig vedpanna.
Men ändå :cool:

 
Din panna är förstås klart bättre än vad min var, men du lär få springa och ladda den i ett i alla fall. En kombipanna är tyvärr aldrig riktigt bra för vedeldning..
Omvänd förbränning var vad jag hade i förugnen, det kan du läsa om här.

http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html

Tänk på att om det är riktigt kallt så ska huset värmas samtidigt som energin ska räcka till att fylla tanken. Det blir några brasor...

Har du en förugn så ökas verkningsgraden väsentligt plus att du kan ladda större vedmängd per tillfälle.

Positivt både för miljön, din panna och för eldaren. :D

Men börja med tanken så får du en känsla för hur det fungerar, en förugn eller ny vedpanna kan du alltid komplettera med senare.
 
Räkna som man brukar, när man nydimensionerar en vedanläggning.

Hur mycket ackumulatortank behöver du? Det beror på husets storlek och skick. Tumregel: 10 liter per uppvärmd m².

Sen ska du värma upp den tankvolymen på en rimlig tid. 1000 liter vatten och 50°C motsvarar 58 kWh. Om det är kallt och huset förbrukar 8 av 20 kW, har du 12 kW kvar till tanken. Fem timmars eldande för laddning av 1000 liter. Sen räcker värmen i 7-8 timmar, vilket innebär att om ditt hus då konsumerar 8 kW hela tiden, klarar du dig ca 13 timmar på en eldning. Alltså blir det till att elda morgon och kväll.

Men det är bara ett räkneexempel. Du får naturligtvis stoppa in dina förutsättningar. I mitt eget fall blev det 2250 liter vatten och en panna på 35 kW.
Den pannan har ett vedmagasin på 140 liter. När det är svinkallt (-20°C på nätterna) eldar jag tre inlägg om dagen. Mer sansad vinter innebär två inlägg (båda på kvällen, en tändning). Nu har det sjunkit till ett inlägg + lite extra, men det beror på att jag har solpaneler som stöttar mer och mer nu.
 
Hmm, blir lite klurig huvudräkning eftersom vi kör en luft/luftpump
Och den värmer hela nedervåningen och hjälper även övervåningen.
Vid -20 är det förstås stopp på den, men det är det inte så ofta.

Rent spontant känns det som att pannan skulle kunna skicka över
ganska mkt. till ack-tanken då huset får mesta värmen från luftpumpen.

Men om man följer tumregeln på 10 L per kvm så landar det på 1270Liter.
Pannan har nån gång toppat 9kw när det var svinkallt och vv-beredare tom.
Annars ligger den och pendlar mellan 2,5 - 4,5 i vardags vinterkyla
Det borde lämna en del värme att spilla över till tanken.
 
OK. Antag att du installerar tankar på 1500 liter. Då är det rimligt med en vedpanna på 20-25 kW och ett vedmagasin på 90-100 liter, ungefär. Om du ska få en bekväm vedeldning, alltså.
 
Om du skaffar ack tank, skaffa en med vvb eller vvslingor och sätt elpatronen i tanken istället. Det är ganska många kWh som far ut genom skorstenen på kombipannorna när man kör med elpatronen. (detta pga av att spjällen aldrig är 100% dragtäta)!
Den tanken har du sen användning för om du skulle gilla vedeldning  ;), eftersom dagens moderna pannor inte har inbyggd vvb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.