Har en fundering

Har ritat ett kök på Ikeas hemsida för att få en hunm hur jag vill ha de.
Har lagt in bild här med ett frågetecken.
Vi vill såklart ha så stor köksö som möjligt.
Finns det några krav på mått vid sidor av spishäll?

Skärmdump av ett digitalt ritat köksdesignförslag från IKEA med markerade mått och frågetecken kring en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
110-130cm mellanrum är ett bra riktmärke/rek.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
110-130cm mellanrum är ett bra riktmärke/rek.
Tack, vet något om utrymme vid sidan av häll?
 
Minst 40 cm om jag minns rätt
 
BirgitS
Är det ett kök som det krävs bygglov för, t.ex. planerat nybygge?
I så fall finns det en del regler: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Annars så ska man väl tänka på att det behövs utrymme för skärbräda/fat/skålar med sånt som ska tilläggas och plats för det som är färdiglagat. På din ritning ser det knappt ut som att det finns plats för en enda skärbräda på sidan av hällen. Man kan inte räkna med utrymmet bakom hällen eftersom man inte gärna sträcker händerna så långt bort över en häll med varma kastruller och stekpannor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det ett kök som det krävs bygglov för, t.ex. planerat nybygge?
I så fall finns det en del regler: [länk]
Annars så ska man väl tänka på att det behövs utrymme för skärbräda/fat/skålar med sånt som ska tilläggas och plats för det som är färdiglagat. På din ritning ser det knappt ut som att det finns plats för en enda skärbräda på sidan av hällen. Man kan inte räkna med utrymmet bakom hällen eftersom man inte gärna sträcker händerna så långt bort över en häll med varma kastruller och stekpannor.
Det är fel häll, vi ska ha mindre. Om jag placerar den lilla vaskens ena insida 10cm från murstocken/vägg så har jag min 40cm på vardera sida om hällen. Det teoretiska mått mellan kortsida köksö och bänkskiva där man har stora vasken är 114cm. Detta har jag lyckas med om ja reglar relativt tätt mot mustock med stålreglar, men håller osb 10cm från murstock.
 
  • Gilla
Jakobs111
  • Laddar…
Om råvaror bereds på den stora bänken längs väggen är risken för dropp och spill stor på väg till hällen. Kanske inte ett stort problem, men spilld kött eller fruktsaft på golvet kan vara lite irriterande speciellt om hundar, katter och barn springer omkring i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.