Hej!
Vi har marklov för att fälla ett antal träd på tomten, men pga coronatider och sjukfrånvaro dröjer startbeskedet. Vi vill således börja kapa lite grenar, men inte göra för mycket. Nån som har en aning? Vi har lov för dessa men bråkar om ett 8 onde träd och handläggaren vill eventuellt komma ut och kolla.
 
Claes Sörmland
Det blir nog en fråga om hur långt är ett snöre. Utifrånperspektivet:

Om ni nu har uppgett för kommunen att ni ämnar fälla dessa träd så låter det ju inte jättetrovärdigt att ni nu plötsligt vill börja vårda dem med beskärning. Det låter mer som att ni vill påbörja åtgärden innan ni fått startbesked.

Hur är träden skyddade? Är det detaljplanen som utökat lovkravet till att även gälla trädfällning?
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Ja, man måste enligt detaljplan ha lov för alla träd över 15 cm i diameter.

Nej, du har nog rätt i att vi inte kan hävda att vi vårdar dem. Särskilt inte när vi beskär i april.

Det handlar nog mer om hur mycket handläggaren är beredd att se genom fingrarna....
 
Här har det blåst förfärligt mycket. Ibland har man otur.
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja vem vet hur den handläggaren tänker. Men rent generellt kan man ju gissa att dessa handläggare i sin vardag träffar på ett påtagligt antal kommuninvånare som inte riktigt vill inordna sig under regelverket. Man kan ju gissa att det då blir tufft att bibehålla den där positiva människosynen och kanske blir en del lite auktoritära. Men det säger naturligtvis inget om just den här enskilda handläggaren.

Har ni nu bestämt att gå den smala vägen med marklovsansökan och allt så är det nog säkrast att följa den hela distansen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hm....jag har nog redan bränt mina chanser pga diverse irritation. Jag vill egentligen inte ta bort träd, men samtliga är för nära nya huset eller måste tas ner för påtvingad handikappsväg upp. Huset tvingat på just den platsen pga prickad mark, och gamla vägen går fem meter över en allmänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.