Hejsan,
Jag och min sambo har hittat en gammal gård från ca 1800-talet som vi funderar på att köpa.
Det är inprincip bara en timmerstomme vi får, då huset har stått under en lång tid utan att fått någon kärlek.
Min fundering är om någon här har erfarenhet av bland annat syllbyte och isf om ni kan rekommendera någon bra hantverkare Runt Gävle/Sandviken som jag skulle kunna vända mig till och diskutera lite gällande syllen .

Jag kommer nog att skapa en del fler trådar då det är som sagt otroligt mycket som ska göras och att få lite råd i processen skadar aldrig.

tack på förhand
Daniel Falk
 
Jag känner inga timmermän så långt söderut........ men jag har bytt syllar och vet hur man gör.

Låt er inte avskräckas av ett syllbyte. Det fordras kunnigt folk och en del ordentligt timmer i långa längder men när det är gjort så har man en stomme som står i flera hundra år till. Det lönar sig inte att fuska och fylla upp med plankstumpar så som somliga låtsastimmermän gör. Resultatet brukar bli att någon vägg börjar glida ut med tiden. Det lönar sig inte heller att lappa i med gammalt timmer så som somliga dåẗidsromantiker gör i tron att de sparar tid. Det enda rimliga om man vill ha ett gott resultat med rimlig arbetstidsåtgång är att hugga lämpligt virke i långa längder och såga det på utsidan och insidan och låta översidan och undersidan vara runda tills man passar in det i väggen. Det tar tid att laska och en syll med många laskar håller inte ihop huset på samma vis så om man kan hugga virket i längder uppåt 9 eller 10 meter så sparar man mycket arbetstid och får ett starkare och hållbarare resultat.

Naturligtvis skall det beaktas i inköpspriset när en så pass stor utgift som ett syllbyteär på kommande men när det är beaktat på förhand är det ingenting att vara rädd för.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
TF83
Hade varit fint med en bild på hur "dålig" syllen är :)

Går kanske att göra lite hål i grunden och sedan domkrafta upp hela stommen och in med ny syll?
 
H heimlaga skrev:
Jag känner inga timmermän så långt söderut........ men jag har bytt syllar och vet hur man gör.

Låt er inte avskräckas av ett syllbyte. Det fordras kunnigt folk och en del ordentligt timmer i långa längder men när det är gjort så har man en stomme som står i flera hundra år till. Det lönar sig inte att fuska och fylla upp med plankstumpar så som somliga låtsastimmermän gör. Resultatet brukar bli att någon vägg börjar glida ut med tiden. Det lönar sig inte heller att lappa i med gammalt timmer så som somliga dåẗidsromantiker gör i tron att de sparar tid. Det enda rimliga om man vill ha ett gott resultat med rimlig arbetstidsåtgång är att hugga lämpligt virke i långa längder och såga det på utsidan och insidan och låta översidan och undersidan vara runda tills man passar in det i väggen. Det tar tid att laska och en syll med många laskar håller inte ihop huset på samma vis så om man kan hugga virket i längder uppåt 9 eller 10 meter så sparar man mycket arbetstid och får ett starkare och hållbarare resultat.

Naturligtvis skall det beaktas i inköpspriset när en så pass stor utgift som ett syllbyteär på kommande men när det är beaktat på förhand är det ingenting att vara rädd för.
Tack för mycket bra tips på hur man ska tänka vid själva bytet av syllen. Ska ta det med mig att inte laska i mindre partier.

Jag tänkte på en sak till, hur fri kommer jag behöva göra skorstenen innan jag kan lyfta stommen i ett parti i taget? Är ju rädd att man lyfter sönder något i processen.
Alla fönster är sönderslagna sedan tidigare så det behövs inte plockas ner iaf
 
TF83 grasfield skrev:
Hej!

Vi har haft med Traditionsbygg att göra, och dom håller till i Gävle. [länk]
Har även handlat av, samt hört att Pärlans bygghantverk i Ockelbo också ska vara duktiga timmermän
[länk]
Vad kul med tips på lokala timmermän. Vårt mål är som sagt att kunna återställa gården till sitt ursprung så gott som möjligt och då är det en fördel om man kan ha bra folk runt sig. Jag ska försöka ta fram bra bilder på syllen och lägga upp kan behöva ta bort lite panel innan.
 
O Obsiq skrev:
Vad kul med tips på lokala timmermän. Vårt mål är som sagt att kunna återställa gården till sitt ursprung så gott som möjligt och då är det en fördel om man kan ha bra folk runt sig. Jag ska försöka ta fram bra bilder på syllen och lägga upp kan behöva ta bort lite panel innan.
Jag kollade på SVT Play på programmet Räta Virket, de visade flera syllbyten på timmerhus de gjorde. De sista 2-3 programmen i den serien tror jag är bäst exemplen att kolla på, om du är intresserad o se mer.

https://www.svtplay.se/ratta-virket

Jobbar inte alls med det, men något jag skall komma ihåg om min pappa någonsin kommer till skott att fixa till sin ladugård....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.