Hej! Har precis börjat riva själva trallen(bara trallvirket) då det var sprickor överallt då det inte har tagits hand om av förra husägaren . Jag ska nu lägga nytt virke och undrar hur jag ska lägga den? Nu idag så har de legat med ”varannan skarv” . Alltså att 1a(3e,5e osv)raden är 50cm, 410cm , 390 ca mått samt 2a(4e,6e osv) är 119 , 410 , 357 (ca mått)

är 60cc mellan balkarna

Ytan jag har att lägga på är 886cm x 404cm

hur skulle ni gjort och vilken längd på trallen för att det ska bli optimalt ?

Tacksam för all hjälp !
 
Mats-S
Bara att köra som det slumpar sig, enda regeln är att inte ha två skarvar bredvid varandra på samma balk. Allt övrigt är tycke och smak, personligen tycker jag det blir snyggast med lite oregelbunden slumpvis skarvning.
Se till att lägga brädorna thight, dom krymper rejält om det är färskt tryckat :)
 
Tänk på att inte lägga dom thight, då det blir problem med pölar vid väta.
 
Mats-S John Smith skrev:
enda regeln är att inte ha två skarvar bredvid varandra på samma balk.
Den andra regeln är att varje planka ska spänna över minst 2 fack.

Sen kan vi hålla på och tjafsa till döddagar om sur eller glad gubbe. ;)
 
  • Gilla
307an och 3 till
  • Laddar…
Hur ligger bärreglarna , ut från hus eller längs med hus ?
 
Då jag inte är så kunnig så får du en bild hur det ser ut :)
 
  • Trädäck med en borttagen sektion som avslöjar underliggande grus och jord, nära utemöbler och ett parasollfodral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis syn av personens fötter på en trätrall med en plastback och några grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok ligger ut från hus, och ser ut som att reglarna ligger på någon form plattor upphöjt från mark , det är bra, vilken kondition är det på reglarna, mjuka/hårda. Det blir till att lägga trallen som förut då. hade reglarna legat längs med huset,kunde du köpa 4,2 m
trall och lägga ut från huset och inte fått skarvar
 
Mats-S
R RoBo skrev:
Tänk på att inte lägga dom thight, då det blir problem med pölar vid väta.
Fel, om det är nytt tryckat virke som läggs thight, krymper dom till lagom springor som släpper igenom vatten, lägger man med springor från början så kommer bestick mm att ramla rakt igenom.
Detta förutsatt att det är tryckat som är i normal status, dvs ganska blöta.
Tänk även på att ändarna är smalare, så lägg rakt över hela ytan.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Mats-S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den andra regeln är att varje planka ska spänna över minst 2 fack.
sry, missade den detaljen, men du har 100% rätt, alltid minst 2 fack (y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Blandade bud om att göra som det låg förut eller bara ”köra på” men tänk på att det måste bära över 2 fack samt ej 2 skarvar bredvid varandra.
Så som de ligger idag så är det t.ex en 60cm bit på varannan bräda i ”början” jag och det tycker jag ser märkligt ut. Men får höra mer åsikter om hur jag ska lägga den tack :)

Hur ser ni annars på vilket virke? Stor skillnad i intryck om man går upp på 135/145mm virke?
 
Mats-S John Smith skrev:
Fel, om det är nytt tryckat virke som läggs thight, krymper dom till lagom springor som släpper igenom vatten, lägger man med springor från början så kommer bestick mm att ramla rakt igenom.
Detta förutsatt att det är tryckat som är i normal status, dvs ganska blöta.
Tänk även på att ändarna är smalare, så lägg rakt över hela ytan.
Helt fel blir både snett och kan resa sig på vintern.
 
  • Gilla
Johannes Ivarsson1
  • Laddar…
Några bra principer: 1) Använd så långa brädor som möjligt, gärna 4,8 m långa, Ju färre skarvar desto styvare däck. 2) Lägg brädorna i fallande längder så att skarvarna bildar ett mönster. 3) 600 mm avstånd mellan golvbjälkarna kräver 28x120 mm trallvirke för bra resultat. 34x145 mm ger ett extremt stumt golv på den spännvidden, vilket är trevligt men inte nödvändigt. Klarar annars 750 mm. 4) Använd virkeskvalitet G4-2. Lägre kvalitet ger bara mer spill och tar längre tid att lägga.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Några bra principer: 1) Använd så långa brädor som möjligt, gärna 4,8 m långa, Ju färre skarvar desto styvare däck. 2) Lägg brädorna i fallande längder så att skarvarna bildar ett mönster. 3) 600 mm avstånd mellan golvbjälkarna kräver 28x120 mm trallvirke för bra resultat. 34x145 mm ger ett extremt stumt golv på den spännvidden, vilket är trevligt men inte nödvändigt. Klarar annars 750 mm. 4) Använd virkeskvalitet G4-2. Lägre kvalitet ger bara mer spill och tar längre tid att lägga.

Stort tack för tipsen. Vad menas med ”fallande längder” samt skarvarna i ”mönster” ? Likt det var sedan innan ?(se bild längre upp i tråden)
 
Fallande längd betyder att du börjar med en bräda. Sen tar du nästa. Om den är för lång så sågar du av den. På nästa varv så börjar du med den avsågade biten. Sen tar du nästa bräda osv.

Gör man så (börjar varje varv med den avsågade biten från varvet innan) så bildar skarvarna automagiskt ett snyggt mönster. Man får passa sig bara så man inte bryter mot de två reglerna.

Ett annat tips är att ha med sig en rasp och fila ner hörnet på den avsågade kanten. Då slipper man slå tårna i den om brädorna inte livar helt i skarven.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
surris
Inflikar på diskussionen om att lägga tajt eller inte. En definitionsfråga om vad tajt är...men du ska absolut inte lägga brädorna dikt an mot varandra. Min erfarenhet är ett en tumstocksbredd är lagom, alltså 2mm.

Men det är också en smaksak hur man vill ha det. Mitt tips är att mät ut avstånd på båda kortsidorna av reglarna, slå med snörslå för att få linjer. Mellan varje linje ska du få plats med 3 st brädor. Du börjar med att sätta ut brädorna längs med linjen framför dig, sen tar du dom två brädorna som blir mellan linjen bakom dig och brädan framför dig, lägger med båda samtidigt och anpassar glipa så det blir snyggt och hyffsat lika Brädorna brukar va olika breda.
Sen kan du göra ramar för att slippa kortskarvar. Både snyggt och praktiskt enligt mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Molle89 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.