Hej På er!
Tänkte fråga om nackdelen av att borra på sidan av en platta för att förankra eller fästa bärlinan av altanen med.
Huset byggdes för 3 månader sedan och plattan har golvvärme.
Tjockleken på väggen är ca 30 cm.
 
En altan ska inte sitta fast i huset, den ska flyta av sig själv, kan ankras med byggvinkel i ändarna, endast två st fästen för att hålla den på plats , en altan springer inte iväg, den är tung och ligger kvar
 
J jonaserik skrev:
En altan ska inte sitta fast i huset, den ska flyta av sig själv, kan ankras med byggvinkel i ändarna, endast två st fästen för att hålla den på plats , en altan springer inte iväg, den är tung och ligger kvar
Varför ska inte altanen sitta fast i huset ??
Det är ju inte ovanligt att en bärlina till altanen skruvas fast i huset..
 
M Micro skrev:
Varför ska inte altanen sitta fast i huset ??
Det är ju inte ovanligt att en bärlina till altanen skruvas fast i huset..
Tack Jonas, du menar sätta fast altanen med byggvinkel i Husets träpanel?
 
Jag har en bärlina fäst i syllen med fransk träskruv - Sk kallade ”frallor” här hemma på huset,
Samma förfarande när jag byggde altanen på sommarstugan. Ser inga problem med den lösningen.
 
slacker slacker skrev:
Jag har en bärlina fäst i syllen med fransk träskruv - Sk kallade ”frallor” här hemma på huset,
Samma förfarande när jag byggde altanen på sommarstugan. Ser inga problem med den lösningen.
Tack för svaret men fattat inte riktig (syllen)
 
Syllen är den regel/balk i trä som ligger närmast betongplattan eller grunden beroende på konstruktion i alla hus.
 
  • Gilla
Salam72
  • Laddar…
M Micro skrev:
Varför ska inte altanen sitta fast i huset ??
Det är ju inte ovanligt att en bärlina till altanen skruvas fast i huset..
slacker slacker skrev:
Syllen är den regel/balk i trä som ligger närmast betongplattan eller grunden beroende på konstruktion i alla hus.
tänkte på samma sak.
 
Bara en massa snack om att "" det går utmärkt att fästa i grund/huset """ Den del som då fästes i grunden ligger stum mot denna, vad tror ni händer när naturen har sin gång. En massa boss och småskit samlas mellan och den regeln och torkar nästan aldrig, kontenta blir en rutten regel. Det ska finnas minst 5 cm mellan fritt mellan trä och grund. Det med att fästa/ankra altanen görs enklast med en byggvinkel som sitter i ytterändarna mot grunden, då ligger altanen och flyter, Ett sådant montage gör att det behövs ev. en extra rad med plintar/stöd ca 0,5 meter ut från husgrunden.
 
Rätt i sak och mycket riktigt i mitt fall så har jag den gamla panelen (stående) med underspikning mellan den bärlinan och syllen den är skruvad i.
Samma på sommarstugan så är bottnarna kvar från den gamla lockpanelen kvar mellan bärlinan och husgrund.
Det gör att min inte ligger dikt an syll eller bjälklag utan har på båda installationerna ganska så mycket glapp på jämna mellanrum och dessutom avstånd till just syll och bjälklag. inte en tillstymmelse till röta i dem.
Trallen ligger längs med huset och första trallbrädan har en lätt tilt utåt dessutom. (Plastunderlägg på reglar).
Inte ett dugg orolig på min installation - Altanen här hemma är inne på sitt 9’onde år och regelverket står sig utan konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.