En släkting (äldre dam) vill hyra ut en del av sin lägenhet (bostadsrätt) uthyrningsdelen består av ett rum samt en liten kokvrå och givetvis toalett med dusch.
Uthyrningsdelen har egen ingång.
Då hon vid tidigare uthyrning haft ett problem med hyresgästen (grisade ner lägenheten) så vill hon vid nästkommande hyresgäst ha det uppgjort så hon har rätt att en gång i månaden få komma in och inspektera lägenheten,givetvis när hyresgästen är närvarande.
Är detta övehuvudtaget något som man har rätt att kräva?
 
Finns de skrivet kontrakt och båda partner godtar det och skriver på så kan du väl kräva vad som helst.

Bara ha de som en kontrakt bit och vill nu inte hyresgästen gå med på det så får hon leta vidare.
Får hon de inte uthyrt pågrund av det så kanske hon får tänka om själv.
 
Men, räcker det inte med att hålla en deposition då, som kan täcka en ev. städfirma?

Jag kan tänka mig att en hyregäst som inte känner din släkting skulle kunna vara orolig över vilken nivå hon kräver av nystädat. Även om syftet med kontrollen bara är att se till att det inte blir ngt. i stil med en knarkarkvart där, så kan ju inte hyresgästen veta om hon kommer att dra fingret på lister, titta bakom kylskåpet osv.

Jag tror att det är de som skulle vara oroliga över att få sin städning kritiserad, och väljer bort henne som hyresvärd, som är de man vill ha som hyresgäster. De som verkligen kan bli problem som hyresgäster, bryr sig inte om att de kommit överens om inspektion, de kommer antingen att se till att vara oanträffbara för inspektion, eller bara ignorera klagomålen. Sedan finns det givetvis personer som vet med sig att de alltid håller så pedantiskt välstädat att ingen kan tänkas kritisera deras städning, men de är nog ganska få.

Så jag tycker det är en dålig lösning, som riskerar att motverka sitt syfte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Äldre dam, jag tänker på min mormor då, och hennes städning är perfekt! Kanske enklare om man har mycket tid över ... jag skulle känt mig livrädd över en sådan lösning. :cool:

Jag tror det blir bättre om hon bara ser till att hyresgästen är någelunda ordnad av sig, jag tänker mig att man ser på folk att de är "snuskpellar" ..
 
D
Givetvis går det bra att ta in en sådan bestämmelse i kontraktet. Sen skulle väl jag formulera det såhär:

1. hyresvärden har rätt att få tillträde till den uthyrda delen.

Sedan bör det finnas ordningsregler för 1) fastigheten 2) den äldre släktingens egna ordningsregler för det uthyrda utrymmet.

I den delen bör det tas in till exempel.

Den uthyrda delen som hyresgästen disponerar ska vara välstädad och i övrigt hållas i gott skick. Det innebär att golv, lister regelbundet ska dammsugas. Övriga ytor och utrymmen ska dammtorkas regelbundet. Porslin ska i anslutning till måltid eller så snart det är möjligt diskas och ställas tillbaka på respektive plats. Osv osv


Därtill är det bra att ha tydliga skrivningar om vad som händer om kontraktet inte följs. En uppsägning ska överenstämma med reglerna i JB.

Hyresbetalning i förskott (1 mån) Förskottshyra (2 mån) och deposition är självklarheter!

kontraktet bör skrivas så att om hyresgästen missköter sig så kan depositionen tas i anspråk för väldigt mycket.

jag har under 10 års tid hyrt ut både rum och lägenheter. Jag vet vad jag pratar om.
 
Personligen hade jag aldrig i mitt liv hyrt ett rum dit en äldre dam skall gå in en gång i månaden för att besiktiga mitt privatliv.

Men vi är ju alla olika.
 
D
Beror kanske på vad alternativet är?

Hade alternativet varit att bo på gatan kanske det hade känts mer ok att den gamla damen hade kikat in någon gång i börja av hyrestiden för att se så allt stod rätt till med hennes egendom?
 
Nej det kan nog verka lite knepigt om hon skall kolla lägenheten en gång i månaden, men hon blev ordentligt "bränd" när föregående hyresgäst flyttade.
Städning av lägenheten var inte det stora problemet, tvättstället var spräckt det krävdes omtapetsering av rummet taket krävde rengöring då han för det var en han hade trots förbud rökt i lägenheten.
Någon ersättning för att återställa skadorna var det omöjligt för henne att få.
Jag har gett henne förslaget att inte hyra ut alls, för tanten har pengar på kistbotten så hon klarar sig och det blir över.
 
Det är väl den typen av problem man skall ha en deposition till. Fast det är klart, betalar hyresgästen inte sin hyra heller så går kanske depositionen åt både två och tre gånger. Men en hyresskuöd är lättare att driva in, skador på lägenheten kan bli en bevisfråga, både vad gäller skicket innan uthyrningen, och skäligheten i reparations kostnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det inte bättre att tanten tar på sig att städa lägenheten en gång i månaden, så får hon som hon vill.
 
P Peter_Ker skrev:
Är det inte bättre att tanten tar på sig att städa lägenheten en gång i månaden, så får hon som hon vill.
Skulle en dam på 81 år verkligen ställa upp och städa en lägenhet åt en hyresgäst?
Ditt svar var helt onödigt.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
H
S johd01 skrev:
Äldre dam, jag tänker på min mormor då, och hennes städning är perfekt! Kanske enklare om man har mycket tid över ... jag skulle känt mig livrädd över en sådan lösning. :cool:

Jag tror det blir bättre om hon bara ser till att hyresgästen är någelunda ordnad av sig, jag tänker mig att man ser på folk att de är "snuskpellar" ..
nja se på folk om de är snuskpellar.
Ja kanske.
Men syster till tjejen min deras familj ska va så flott å fin leasad bil Hollywood stuk på hus, ( fint på gatan ser ut som rivningshus på baksidan).
Kommer man in så står det 1-2 veckors disk överallt.
Ostädat.
Äter ibland på papp tallrikar och tvätt i säckar överallt.

utåt, går dom i fina märkes kläder och allt ska va flott och fint.

så man kan verkligen inte se på en del, de som har Hollywood stuk, fin fasad

Så lever dom bara på lån så jag fattar inte hur det går runt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.