Vi planerar att bygga ett tvåplanshus i ett detaljplanerat område där maxhöjden är 5,8 m (mätt till takfoten), något som vi tycker är alldeles för lågt. Max takvinkel 28 grader.
Vad tror ni oddsen är för att få igenom att få bygga något högre, mot att man i gengäld bygger ett rejält platt tak?
Min sambo tror sig läst nånstans att en avvikelse på 10 % skulle vara en "ringa" avvikelse, men vi kan inte återfinna den uppgiften. Hur är det egentligen?
 
Okej, kanske inga 10 % alltså. Men att "kvitta" byggnadshöjd till takfot mot ett platt tak, är det någon som har någon idé om det kan lyckas?

/hasse
 
Jag tror att du måste få godkännande från grannarna på det också. Godkännandet måste ske skriftligt. Men som Hammarn61 påpekade så tror jag att avvikelsen på 10% gäller byggytan och inget annat. Kan ha fel dock.
Annars verkar 5,80 ganska lagom för 2 plan, medan takvinkeln på 28 grader ger ganska låg ståhöjd på vinden.

mvh
David
 
Det är väl mest så att jag och min sambo har snöat in på mer funkis-aktiga hus och därför har lite annorlunda önskemål. Vi har tänkt oss en väldigt öppen planlösning och då blir det nästan tvunget att ha högre takhöjd än standard för att det inte ska kännas klaustrofobiskt. Tyvärr verkar man från kommunen tycka att det ska byggas "stugor typ 1 A" istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.