Hej!
Jag och sambon planerar att bygga hus på tomten vi har. Är dock väldigt osäker på placering av hus och garage och skulle därför vilja höra era tankar och åsikter.

Vi planerar att bygga ett enplanshus på ca 165kvm. Just nu lutar det åt någonting i stil med Fiskarhedens "Briljanten" fast med lite modifierad planlösning/storlek.
Så småningom vill vi även ha ett rejält garage, ca 8x16m.

Jag har knåpat ihop en PDF från Hittas tomtkarta där jag klippt in hus och någonting som får representera tänkt garage för att enkelt kunna flytta runt lite. Det bör vara hyfsat skalenligt.

Idag står det en liten stuga på tomten som kommer att rivas.

Förutsättningar:
  • Det finns ingen ordentlig väg fram till tomten, däremot servitut på att anlägga en enligt gröna linjen jag ritat. Detta är rakt över grannens uteplats och bastu vilket bör vara sämsta tänkbara för honom, så jag tror nog att jag kan få dra vägen i princip var jag vill. Jag har inte helt uteslutit att dra vägen just där då grannen har en förmåga att breda ut sig lite. Placeringen av väg enligt servitutet skulle innebära att jag slipper köra mellan hans hus och förråd/bakom hans förråd vilket egentligen skulle vara rätt så schysst.. Känns dock inte optimalt för grannsämjan.

  • Rött streckat område är ca 4,5m från tomtgräns.

  • Längs nordvästra tomtgränsen är det ganska blött i marken.

  • Tanken i dagsläget är att värma upp både hus och garage med hjälp av bergvärme. Huset kommer byggas först och sedan blir det någon form av kulvert till garaget.

  • Utanför detaljplanerat område.

Tacksam för input. :)

Satellitbild av tomt med utritade mått, planlösning av enplanshus och garage samt potentiell väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om inte grannen dör snart eller tänker flytta så är nog grannens åsikt om var vägen skall gå bäst att ta hänsyn till map grannsämjan. Men hur är det med tomten ovanför, har även den servitut för väg?
 
BirgitS
Jag skulle vilja ha huset längre åt öster så att mycket av tomten får sol under kvällen i stället för under morgonen.
 
  • Gilla
Ludvig_Å
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om inte grannen dör snart eller tänker flytta så är nog grannens åsikt om var vägen skall gå bäst att ta hänsyn till map grannsämjan. Men hur är det med tomten ovanför, har även den servitut för väg?

Grannen blir nog kvar ett tag. I 40-årsåldern och verkar trivas bra, så vi får nog se till att samsas. :)
Som du säger är det väl dumt att stöta sig i onödan, samtidigt har han varit fullt medveten om servitutet när han byggt uteplats och bastu.

Visst fasen, det glömde jag skriva. Grannen äger tomten ovanför. Han har styckat av den från sin tomt och har börjat med lite
markarbeten. Han ska bygga en villa eller ett parhus för att hyra ut. Har inte riktigt alla detaljer klara för mig där!
 
Om man då antar lite så kommer vägen till denna tomt(fastighet) att gå rakt över grannens. Kanske en väg till er fastighet skulle kunna gå i gränsen mellan grannens fastighet och avstyckningen (eller ovanför det som jag antar är förråd)? Tanken är att på något sätt kombinera båda tomters behov av tillfartsväg utan att den tjänande fastigheten blir en enda stor tillfart.

Tillfartsvägen skulle ju hamna väldigt nära ert tänkta garage och väldigt få meter väg skulle behöva vara påer fastighet. Men om nu grannen redan gör markarbeten kanske det är dags att ta ett samtal med grannen så fort det går. Som jag ser det så finns det 3 alternativ för vägen.

1 Enligt servitut
2 Mellan förråd och grannens hus
3 Ovanför grannens hus

Och utan att veta bättre ser alternativ 3 bäst ut för alla rent logistiskt. Nackdelen blir ju att vägen kanske inte ryms på enbart grannens fastighet (den med hus på) och då kanske man behöver servitut mot två fastigheter. Har ingen aning om det går att få till bra. Men iom att det var grannen som styckade av så är det just nu bara en part att diskutera mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.