Nu har jag testat allt, rengöringsmedel för kalk, ättika, duschan, svinto, diskmedel, gnuggat med alla medel, låtit de stå och värka olika länge och nu till sist testade jag 30% saltsyra 3 gånger. Det blir ingen skillnad. Dessa duschväggar har stått i 13 år och samlat kalk så det sitter nog ganska ordentligt.
Vad mer kan jag göra?
 
  • Duschvägg med synliga kalkavlagringar och duschmunstycke i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plast eller glas ?
 
Har varit i samma sits.... Testade allt.
Tog till slut ett rakblad o hyvlade bort kalkfläckarna (våthyvlade). Sen polermaskin med glashällsrengörning,rubbing,polish.
Blev ganska ok.
Men sen gäller det o hålla efter.
 
  • Gilla
Kristina med familj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med tanke på att du testat även starka syror så vet du att det inte är kalk.

Då är det troligen kalktvål som är fett med kalciumjoner inlagrat. Som namnet säger så är det tvål som reagerat med vattnets kalciumjoner. Det är mycket svårt att lösa men bäst chans har du med något som löser fett. Testa T-röd och avfettning för bilar.

Ett tredje alternativ är att det är gips eftersom stora delar av Stockholm får vatten från Mälaren. Jag tro det är enklast att ta mekaniskt. Jag gillar Vim/Cif/Jif på glas.
 
  • Gilla
byggaeko
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på att du testat även starka syror så vet du att det inte är kalk.

Då är det troligen kalktvål som är fett med kalciumjoner inlagrat. Som namnet säger så är det tvål som reagerat med vattnets kalciumjoner. Det är mycket svårt att lösa men bäst chans har du med något som löser fett. Testa T-röd och avfettning för bilar.

Ett tredje alternativ är att det är gips eftersom stora delar av Stockholm får vatten från Mälaren. Jag tro det är enklast att ta mekaniskt. Jag gillar Vim/Cif/Jif på glas.
Det det kände jag inte ens till! Det låter troligt. Jag ska testa dina förslag. Tack snälla!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Prova då vad som sägs i tidigare inlägg, vi har glasdörrar och efter varje dusch tar vi en fönsterskrapa och drar av vattnet
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
T
J jonaserik skrev:
Prova då vad som sägs i tidigare inlägg, vi har glasdörrar och efter varje dusch tar vi en fönsterskrapa och drar av vattnet
Inte alla som orkar göra det efter varje dusch, jag själv inräknad:p:rofl:
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jag har mycket goda erfarenheter av nedanstående metod, men det är en hel del jobb + att man måste köpa en maskin.

Ångtvätt med olika munstycken och tillbehör, det minsta munstycket är markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ångtvätt av liknande typ som på bild, man får köra med minsta munstycket (rödmarkerat) och nöta på ett begränsat område åt gången som man sedan direkt går på med rakbladsskrapa (av den typ man har till spishällar) medans beläggningen fortfarande är uppmjukad. Ånga+skrubbning mjukar upp beläggningen så pass att den går att skrapa bort. Ev. kan man behöva gnugga lite till med ångmunstycket efter skrapningen. Avsluta med tvätt med nylonskursvamp + allrengöringsmedel typ Ajax eller de medel som Claes Sörmland föreslår.
Den duschkabin vi använder dagligen är cirka 10 år gammal och har helt klara glas utan mönster eller struktur. Efter ovanstående behandling är glasen i mitt tycke i fabriksnytt skick.
Ångtvätt av den minsta typen där man håller hela enheten med handen har jag inte provat, men jag föreställer mig att en sådan är betydligt tyngre och klumpigare än ovanstående (dyrare) modell där man bara behöver hålla i ett munstycke.
 
  • Gilla
Kristina med familj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.