Golvslipen är byggd för att skapa en jämn yta vilket aldrig är fallet vid trallgolv. Det skulle kunna vara lite problematiskt att slipa med en golvslip men säkert genomförbart om man bara är lite försiktigt. Det kommer nog leda till att du måste slipa bort mer trä än om du följer enskilda brädor med en bandslip men det har å andra sidan fördelen att du inte behöver spendera lika många timmar liggandes på knä vilket alltid är mysigt att slippa. Hur mycket du behöver slipa för att få en fin yta utan stickor beror på hur slitet golvet är. Tänk på att gå över skruvarna innan du börjar slipa, de har en tendens att krypa uppåt med åren och glöm inte heller att runda av kanterna efter du fått en fin yta, med raka hörn är det lätt att du får problem med stickor efter en kortare tid. Munskydd är såklart alltid bra men utomhus med god dammuppsamling vid slipen så tror jag nog att du överlever även utan skydd, // Robin
 
Slipade 16m² snorhård, pluggad cumaro med en Festool RO90. Från grått till rödbrunt med 120s papper tog mig nog runt tio timmar. Galet tråkigt.
 
  • Gilla
ulrikz och 1 till
  • Laddar…
Kontrollera hur jämn trallen är med ett vattenpass eller något rakt!
Se till att inga skruvar sticker upp !
Tvätta trallen
Ta golvslipen men börja träna med fint papper för det är mindre risker för start o stopp gropar
Lycka till
 
F Fluxor skrev:
Slipade 16m² snorhård, pluggad cumaro med en Festool RO90. Från grått till rödbrunt med 120s papper tog mig nog runt tio timmar. Galet tråkigt.
Hade hyrt en 150: a då.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
A Alko skrev:
Hade hyrt en 150: a då.
Äger en ETS 150/5 också, men den fick vila.
 
Får nog konsultera någon hantverkargranne. Blir osäker nu när jag kryper runt och försöker få ned skruvar.

Brädorna är inte jämna. Vissa är lite sneda. Flera skruvar är svåra att få ned någon millimeter under ytan med skruvdragaren, vet inte hur djupt ned de ska eller om de kan ligga precis vid träytan. Inget vidare skick på det här 8-10åriga eländet.

Får kanske bandslipa några timmar med dammsugare, buff och dammsugarfilter för munnen =)
Är inte superkräsen med resultatet. Bara vi slipper de värsta stickorna när det är laserat och klart.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jobbigt att försöka sänka trallskruv när virket rört på sig. stickorna skapas av det döda materialet och för att ta bort det tvättar du trallen först läs artikel på forumet!
Sedan slipar du med grovt slippapper och bandslip tvärs försiktigt sedan tar du ett finare papper och slipar längs med då släpper det döda materialet!
Därefter väljer du en behandling som tex lasyr som ger ett ytskikt som håller nere ytterligare sprickbildning
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
En fråga: om trallen är tryckimpregnerad, hur hälsosamt är slipdammet då?
 
S Simsgrodan skrev:
En fråga: om trallen är tryckimpregnerad, hur hälsosamt är slipdammet då?
Mindre hälsosamt än obehandlat.
 
Trall är billigt, ca 100 kr/kvm, jag skulle rivit bort den gamla och lagt ny. Tar bara en dag, så inte mer jobb än att slipa, och du får ett nytt golv som håller länge.
 
  • Gilla
Ulff och 2 till
  • Laddar…
Det får bli en "fusklösning" i år och kanske lite nytt om 1-3 år. Skulle vara gött att smälla upp ett plasttak också.
 
U Ulff skrev:
Tjena,
Jag är helt grön och nybörjare på detta område.

Ca 35m2 altan med gammal lasyr på ska slipas. Vi får stickor i fötterna. Tänkte lasera efteråt. Vi är inte superkräsna.
U Ulff skrev:
Tjena,
Jag är helt grön och nybörjare på detta område.

Ca 35m2 altan med gammal lasyr på ska slipas. Vi får stickor i fötterna. Tänkte lasera efteråt. Vi är inte superkräsna.

Nu är det slut på skyddsmasker - är detta növändigt när man kör bandslip?

Har tre alternativ:
1. För hand (om nu munskydd krävs med maskin): [länk]

2. Meec 500kr bandslip: [länk]

3.Bosch PBS 75AE 1400kr: [länk]

Hade varit gött att slippa hyra något.

Nu är det slut på skyddsmasker - är detta növändigt när man kör bandslip?

Har tre alternativ:
1. För hand (om nu munskydd krävs med maskin): [länk]

2. Meec 500kr bandslip: [länk]

3.Bosch PBS 75AE 1400kr: [länk]

Hade varit gött att slippa hyra något.
Jag slipade en stor altan med bandslipen du länka till från jula. Det gick bra men munskydd är nog att rekommendera eftersom slipdamm från tryckimpregnerat virke inte är så hälsosamt och ja, det dammar rejält. Se till att skruva ner skruvhuvuden ordentligt annars äter det slipband. När allt var färdigt behandlade jag det med terasslasyr från Jotun, toppresultat.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
S
Om golvet är allt för ojämnt så tvingas du slipa av en hel del innan du nått ner till hela ytan. Det i sin tur gör att du får räkna med att nya spetor kan resa sig efter nästa regn.

Är det bara spetorna du vill bli av med så hade jag testat en roterande nylonborste. Den klarar ojämna brädor och utstickande skruvar galant.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Rengjorde trädäcket och köpte sedan en Bosch bandslip och dammsugarfilter. Petade in filtret under buffen för näsa och mun och stördes inte av dammet. Men jag har säkert andats in någon slags skit.

Höll på i omgångar i två timmar. Blir en stund imorgon också och sen lasyr.

Det vekrar duga gott för mig.

Tack för era svar!
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Corona-risken bör vara tämligen låg, så länge du gör jobbet själv eller ser till att slipa olika ändar av altanen om ni är flera. Lycka till!

U Ulff skrev:
Tjena,
Jag är helt grön och nybörjare på detta område.

Ca 35m2 altan med gammal lasyr på ska slipas. Vi får stickor i fötterna. Tänkte lasera efteråt. Vi är inte superkräsna.

Nu är det slut på skyddsmasker - är detta növändigt när man kör bandslip?

Har tre alternativ:
1. För hand (om nu munskydd krävs med maskin): [länk]

2. Meec 500kr bandslip: [länk]

3.Bosch PBS 75AE 1400kr: [länk]

Hade varit gött att slippa hyra något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.