Jag har en sån här 3-fas kompressor stående i ett hörn i vårt uppvärmda garage (16° C).
Jag har från början tänkt bygga in den på nåt sätt för att slippa ljud, men är iosäker på bästa metod.

Tänker mig att regla upp en liten låda i ett hörn, med plywood på två sidor och tak, klä insidan med 100 mm cellplast, ena väggen öppningsbar för att kunna rulla ut kompressorn vid behov.

Hur mycket luft behöver den? PAX-fläkt eller bara ett runt hål, om man är ambitiös så klär man utsidan av ventilationshålet med sån där ljuddämpande överluftsdon.

Tanken är väl inte att få det ljudlöst, men att slippa ta på hörselskydd så fort den ska gå.

Tillslag finns med separat brytare på annat ställe, så jag behöver inte komma åt strömbrytaren direkt på maskinen.

Har ni några bra idéer?

3-fas kompressor i garage, svart med gula dekaler, slangar och kopplingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den behöver hyffsat med luft och kylning så en avskärmning med mineralull i lameller skulle jag satsa på.

Cellplasten har inget att göra i en sådan konstruktion
 
Tunga och styva material med fjädrande kärna är bäst. Exempel 2x13mm gips, 45mm isolering, 2x13mm gips. Läs på gips- och isolerfabrikanternas hemsidor.

Luftinsläpp mot vägg!
 
A
Bygg en ljudisolerad låda på utsidan,tar minst plats inne +tystare :)
 
Tss skrev:
Bygg en ljudisolerad låda på utsidan,tar minst plats inne +tystare :)
Skulle inte vilja starta kompressorn mitt i vintern om den står ute, fast vi har kanske lite kallare här uppe i norra Sverige?
Hänger på och läser de andra förslagen som dyker upp
 
Vad tros om något i denna stilen eller ska man bygga in fler "fällor?
Handritad skiss av en ventilationssystemdesign med frågor om effektivitet och ljudabsorption.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av möblerad rumslayout och isoleringsdetaljer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Låda inne med gips och mineralull och luftintag från utsidan kanske är optimalt?
 
Tänkte ta mig tid att bygga det här nu men vill ha fler idéer.
Utomhus går bort, visserligen tystare inne, men låter istället mer mot grannar m.m. Det tycker jag är oförskämt.
Dessutom ev. problem med kyla på vintern.

Men då uppstår ju frågan om man ändå ska göra ett luftintag från utsidan, vad det egentligen fyller för funktion i sammanhanget? Ingen som byggt något liknande i verkligheten?
 
Skulle nog fortfarande bygga enligt min modell ovan, kanske gjort en hel låda runt och luftintag underifrån
 
Ingen dum idé som är illustrerad här ovan men jag hade nog byggt så att luften in måste gå i en labyrint för som det är ritat ovan så kommer ljudet endå rakt ut.
 
Ja, det är väl det bästa om man vill få det riktigt tyst
 
Jag hade även ställt den på några lager liggunderlag för att få bort stomljud.
 
Hmm. För kortare arbetstid, typ fyll tanken en gång för att fylla på lite luft på cykeldäcken, då behövs knappt nåt luftflöde alls.

Men om det står och jobbar länge behövs det ju både luft in och ut tänker jag. Så att luften aktivt byts där inne i lådan. Spontant känns det då som att en PAX-fläkt på t.ex. IN-flödet skulle behövs.
För det handlar ju dels om att få in luft till kompressorn när den fyller på sig själv, men även att ventilera ut värmeöverskott från lådan.
 
Rapport från färdigt projekt.

Träram med isolering i ett vitmålat rum, förberett för ljudisolering och luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde en ram.

Rambyggnad med dubbel isolering och lufthål, innehåller en kompressor, i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbla lager med isolering 95 mm tjocka. Luftintaget på sidan går inte rakt utan är gjort som ett Z genom isoleringslagren för att få någon slags ljudfälla.

Ram byggd för isolering med kompressor inuti, sidolufintag och främre ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbla gipsskivor, spackling och målning.

Vit ljudisolerad ram med luftintagshål, i ett arbetsrum, byggt för att dämpa kompressorljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart. Lufthål på framsidan är för att släppa ut luft om jag i framtiden monterar en fläkt.

Ytterligare förbättring är att sätta ett runt överluftsdon på de två hålen för att dämpa ljud mer.

Framsidan kan enkelt öppnas (tre excenterlås) så att jag vid behov kan rulla ut kompressorn och låta den få extra mycket luft om den blir för varm.

Nu återstår att se hur varmt det blir när detta används på riktigt. Det får jag återkomma till men det kommer dröja.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Men den stora frågan, blev det tyst? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.