Hej!

Vi kommer att bygga totalentreprenad med storblocksväggar. Vår husleverantör fattar inte ett smack när man påtalar intresse av detta och då är frågan:

Vad man än väljer kräver det ju extra rör och kabeldragningar i ett (oftast) stjärnnät i huset. När man bygger totalentreprenad vill man ju slippa egna entreprenörer och hur bär man sig då åt för att implementera ett sådant system?

Vad bör man satsa på om man vill ha ett enkel och vettigt system (prismässigt) när man vill kunna styra:

Ljus
Ljud
Bild
Internet
Larm & Brandlarm
Markiser

Har ljud och bildprylar av både B&O och andra fabrikat så det måste vara ett märkesobundet system för att bygga vidare ett rent B&O system verkar inte fara vettigt när man inte vill byta ut allt till B&Os produkter.

Tips, råd och vettiga erfarenheter? Mottager tacksamt intressanta prisuppgifter om det vi diskuterar!!
 
Du kanske ska titta på IHC för att styra ljus och markiser.
Det går att få till B&O ganska enkelt tror jag... vet inte hur det är med andra system

Kolla på http://www.lexel.se

Vill du ha något mer avancerat så får du nog kolla på EIB, men då är det en annan prislapp. Fast då kan du nog göra nästan vad som helst...

/Jonas
 
oavsett vilket se till att det dras mycket tomrör. Dessa kan man inte få för många av helt enkelt
 
Är man "garderad" om man som grund drar två tomrör till varje rum / utrymme till en centralpunkt i t ex klädvården? Eller är det fel dragning alternativt för snål tilltaget?

Larm behöver ju även en kanal till varje dörr/fönster och det blir ju väldigt många dosor...eller är det ok att köra trådlöst larm?
 
Dra två tomrör till varje dosa du tänker ha för Data/tele/video från centralpunkten. Då finns det plats och dra just rör och inte slang. Slangen är såpass mycket mindre invändigt att det blir mer svåranvänt
 
Jag rekommenderar följande för ljud& bild.

Dra ett stjärnnät ut till varje rum. Från kopplingspunkten ex.vis för B&O drar Du sen två rör till högtalarna eller TV:n. Dom flesta ljudsystem fungerar så. Allt handlar ju om Du har aktiva eller passiva högtalare. (Passiva kräver ju en liten förstärkare i eller nära rummet) Aktiva kan Du köra två rör till högtalarna från centralenheten). Tricket är ju absolut inte en massa rör utan Din placering av högtalarna.

Prismässigt är B&O horribelt idag och dom har tappat otroligt mycket försäljning. Bara i Gbg har försäljningen rasat från 27 till 13 MKR. Det finns en lönsam butik i Stockholm, vilket jag tror är den enda i landet. B&O måste förr eller senare åtgärda detta eller så ramlar dom omkull. B&O har snygg design och bra kvalitet. Dock är kvaliten eftersatt bildmässigt mot t ex pioneer men grejen är ju att allt skall integreras. Måste trots detta erkänna att jag är en stor B&O fantast men tycker att 140 tkr för en TV inte är rimligt när man kan köpa den bästa plasma TV:n Pioneer 506XDE vilken kostar 42 tkr....

40:-/meter för kablaget är också hyffsat tungt. (Hade över 400 meter draget B&O kablage i vårt förra hus.

Idag finns det nästan bara B&O som har bra integrerad ljud&bild&media även om HTPC kommer. Personligen hade jag INTE köpt htpc utan låtit den mogna till bättre lösning vilket tar ett par år.

Frågan om trådlöst har diskuterats i omgångar. Jag kör ENBART trådbundet. Mestadels beroende på att jag får känslan av att bo i en microvågsugn av trådlöst plus att det är för larm relativt enkelt att slå ut.

Bose flyttar bara ljud på ett bra sätt men det funkar bra för mig nu. Har 4 ljudsoner och kopplat in tre st SA3 i en garderob/klädkammare och går ut med högtalarrör till respektive passiv högtalare.

Funderar dock att sätta ett par trådlösa tavlor med 7" skärmar som visar kort på barnen. Trots microkänslan. Då behövs inte trådar.  :)

Kan Du dra tråd, gör det.
 
Vad bör man satsa på om man vill ha ett enkel och vettigt system (prismässigt) när man vill kunna styra:

Ljus
Ljud
Bild
Internet
Larm & Brandlarm
Markiser
Dessutom, varför inte styra:

Bastu
Vatten
Värme
Vind
Pool
Angörning av båt...... :p
Grindar
Inbrottsskydd t ex rulljalusier/galler. :)
Tidsstyrning av kassaskåp/valv...... :p
Gardiner & persienner
Motorvärmare till bil
Stöveltork (Om man har barn eller jagar) ;)
flaggstång...... (Hissning/Sänkning av flagga) ;)

Allt är möjligt. Kollade på detta rätt mycket förut och kom fram till att man löser i princip allt för en privatfamilj med IHC konceptet. Sen strular massa teknikfreaks och religiösa fanatiker till det med andra benämningar som EIB, Loneworks, etc. I mitt fall blev det Gira Radiobussar som tycks funka bra. (Inte riktigt klart ännu.) Kör belysning, integrerat ett Galaxy larm samt markiser och persienner/plisségardiner)



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.