Till idag har jag gjort ett nytt quiz om elcentralen:

Quiz: Kan du ratta elcentralen? https://www.byggahus.se/quiz/181-kan-du-ratta-elcentralen

Quizet är genomläst, justerat och godkänt av Bo Siltberg. I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Bo Siltberg har gjort ett quiz med samma titel för ett par år sedan, som du också kan prova om du inte har gjort det förr: https://www.byggahus.se/quiz/104-kan-du-ratta-elcentralen

Elcentral med flera säkringsskåp, säkringar och ett elschema på väggen i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på en elcentral.
 
Redigerat:
Hmm. Nr 5 är en liten slamkrypare.
något sätt måste neutralledare, för grupper som JFB matar, separeras bort från en eventuell gemensam PEN plint.
 
  • Gilla
Carl-Olof Almbladh och 4 till
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 122 personer (93%) av de 130 som gjort quizet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
9/10 vilket än en gång gör mig förvånat nöjd. Fråga 8 (där jag svarade fel) med första och närmaste förstår jag inte vad som menas med, men så kan jag inte så mycket heller.
 
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Attans det blev inte fjärde gången i rad med alla rätt. Åkte på hur många poler en dvärgbrytare max kan ha. Så det blev 9/10 denna gång.
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 293 personer (96%) av de 304 som gjort quizet

Trodde faktiskt jag skulle missa någon
 
Är det omöjligt att tillverka en dvärgbrytare för fler än fyra poler?
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
C
Quizförfattaren är välkommen hem till mig och installera en JFB i min diazedcentral :geek:
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
10/10 men jag fick gissa på hur ofta man skall kontrollera JFB, kom inte ihåg om det var 2 eller 4 ggr per år. Och kommer inte ihåg nu vad jag gissade på, men det blev rätt i alla fall.

L laseryxa skrev:
Är det omöjligt att tillverka en dvärgbrytare för fler än fyra poler?
Nej men jag vet inget land där man har mer än tre faser och en neutral.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
En normal dvärgbrytare har en eller tre poler. Har de fler brukar de kallas personskyddsautomat.
 
Fario Fario skrev:
9/10 vilket än en gång gör mig förvånat nöjd. Fråga 8 (där jag svarade fel) med första och närmaste förstår jag inte vad som menas med, men så kan jag inte så mycket heller.
Håller med. Nu svarade jag iofs. fel på den, men jag tar inte ansvar för att jag läste slarvigt, utan vill med bestämdhet hävda att den första säkringen är den närmast apparaten. Alltså är 1 och X samma sak. Och rätt. Men mest X, för det var vad jag svarade. :geek:
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
9 av 10... :mad: missade också antalet poler på en dvärg - trodde inte Marlén skulle vara så marig.
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
9 av 10... :mad: missade också antalet poler på en dvärg - trodde inte Marlén skulle vara så marig.
Trodde det var du som var hjärnan bakom quizet !?
 
D Dankor skrev:
En normal dvärgbrytare har en eller tre poler. Har de fler brukar de kallas personskyddsautomat.
Då skall det väl vara fordfelsbrytare inbyggd också?
 
7 av 10 rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.