Vi har kikat på IKEA, Ballingslöv, Tibro osv.

Min fråga är bara, hoppet från ett IKEA kök upp till "nästa klass" känns enormt i pris, även att det ibland inte verkar skilja speciellt mycket på kvalitet. Har ni hittat någon annan köksleverantör som faktiskt erbjuder byggsatser som du själv monterar? Har ni hittat andra kök som är billigare än tex Ballingslöv och finare?

Tacksam för förslag :)
 
Som vanligt kan jag inte annat än rekommendera Kvik: Skitsnygga kök till Ikeapriser.

mvh
David
 
Tyvärr verkar Kvik sakna ett riktigt "lantkök" (vi är inne på något vitt, vitrinluckor etc)
 
Montera köket själv kan du alltid göra var än du köper.

Kvalitet mellan de olika kök kan man diskuttera.
Det som skiljer sig mellan dyra och IKEA kök är variation i skåp. Antal bredder och lösningar.

Väljer du t ex Ballingslöv kan du "skräddarsy" ditt kök enl önskemål. Det kan du inte med IKEA.
 
Jag tycker att Myresjökök har bra & prisvärda kök.
De har även lantkök :D
 
Bor du i någon av de orter där Noblessa finns representerade så kolla in deras kök. Vårt kök blev billigare där än hos de övriga vi tittat på. Sedan kommer allt hopsatt och är lättmonterat på väggen. Kolla in www.noblessa.se Tyvärr så finns de inte överallt.
 
Jag tycker tycker nog det fiunns större skillnader mellan lågpriskök och de som är dyra. Jag kan garantera att skillnaden mellan IKea oxh Kvänum inte bara är bredd och alternativa skåp. Inte för att jag inte kan tänka mig IKEA.

/Fredrik
 
Jag kan tipsa om ett bra kök som är verkligen prisvärt. Det heter Zambo och säljs av OBS! Bygg och trädgård. Tillverkaren som gör Zambo är Marbodal. Det finns många olika lucktyper att välja bland. Varför det är billigare än att köpa just Marbodal är att man får själv montera ihop skåpstommarna. Men det är inga som helst problem, det går väldigt bra att göra och det passar hur bra som helst. Vi har själva köpt Zamboköket och är mycket nöjda med det.

Luckorna heter likadant som Marbodals luckor i katalogen. I broschyren för Zamboköket har de även använt samma bilder som de har i Marbodalkatalogen.

Nåt annat som oxå är bra med att man själv monterar ihop köket, är att man under byggets gång kan göra lite olika ändringar. Skulle man anlita en snickare skulle man inte ha råd att göra en massa ändringar under tiden, både för att det blir dyrt och sen skulle väl snickargubben få tuppjuck med en massa ändringar medans han jobbar.

Vi har själva valt luckan Rondo och bänkskivor i ek. Där använde vi av oss Pegons bänkskivor som har hel postformade kanter. Sen har vi sjösten (Rosso verona)på väggen bakom fläkten och pärlspont på de andra väggarna som är målade antikvita.

Så gillar man bara Marbodals sortiment så ska man definitivt kolla in Zambos kök. ::)
 
Vi valde Puustelli. Inte så hemskt mycket dyrare än IKEA, men skillnaden var att vi hade större val på bla skåphöjder. Med IKEA hade vi dessutom varit tvungna att betala frakt & Spedition själva till Åland.
 
Finns Zambo kök med på någon hemsida alls?
 
Puustelli inte så hemskt mycket dyrare än IKEA!!! Kan man köpa direkt från Finland?

Vi fick offert på kök från IKEA och Puustelli och då var IKEA tre gånger billigare. Inga märkvärdigheter utan samma typ av lucka i MDF (på IKEA heter den Ädel gulvit, minns ej vad Puustellis heter).
 
Du kan säkert köpa direkt från Finland, om du hittar någon ÅF ;)

Jag tror att vårt Puustelli alternativ var ca 50% dyrare en IKEA, men det var inte riktigt jämförbart eftersom det var andra skåp. Dessutom var Puustelli-priset inkl frakt hemma hos oss och IKEA hade vi varit tvungna att hämta själv.
 
Vi har valt Länghemskök. Det är ett litet företag med få återförsäljare. De har aldrig kampanjer eller någon direkt marknadsföring men istället ständigt lågt pris. Vi har valt luckan Herrgård som är i lantlig stil.

Här finns de på webben: www.langhemskok.cc

//Cajsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.