Vi ska in8m något år byta vedpanna då vår är jättegamnal och börjar bli lite sliten.

Någon som har ngt bra förslag? Vi har i dagsläget en keram 30 som funkar bra. Med den får vi elda varannan dag på höst och vår och varje dag jan och feb. Den här vintern har vi bara eldat varannan dag. Vi har luft/luft värmepump som komplement.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
S
Har ni ackumulator till vedpannan och hur stor? Är ett krav vid vedeldning.
 
Läste du inte inlägget?

Kickis2: Vad är det för fel på den befintliga pannan? Baxi excelent är nog en vettig panna som bygger på den beprövade innovan.
 
Inget fel än men de som servar säger att så gamla kan börja läcka vatten. Sen om det är om 2 mån eller 2 år är det ingen som vet.

Vi har acc tankar
 
Jaha, de vill sälja en ny panna.

Jag installerade för ett par år sedan en Baxi Innova som var tillverkad 1996. Den var med andra ord över 20år när jag köpte den. Det visade sig tyvärr att de har en gummipackning till locken där man kan montera nödkylslinga. Den packningen tål uppenbarligen inte miljön och orsakar läckage. Den var således tämligen rostig på utsidan av plåten. Gick att köra skruvmejseln rak genom plåten.

Det medförde att jag kapade och svetsade en del i pannan. Bortsett från de rostskador som var orsakad av vatten på utsidan fanns det inga rostskador alls vad jag kunde se. Och då tog jag upp rätt stora hål in i vattenmanteln. En panna håller extremt länge om det inte kommer in syre i systemet kontinuerligt. Att byta panna på tid för att den kan börja läcka är enbart dumheter.
 
Inte funderat på att borra ett hål i backen?
 
Ok det var lite förslitningsdelar som behövde bytas för ca 15 000 kr. Så då frågade jag om det var värt att kosta på en sådan gammal panna..

Vi har undersökt alla möjliga värmekällor. Vi kommer från hus med bergvärme, väldigt bekvämt men då måste alla element bytas etc. Så vi har kommit fram till köra med ved ett tag till då vi har skog.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi har en polaric 35 vedpanna som installerades 2000 och den fungerar klockrent fortfarande men jag vill borra hål och frugan elda med ved ett par år till. Hon brukar få rätt
 
  • Gilla
kickis2
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vi har en polaric 35 vedpanna som installerades 2000 och den fungerar klockrent fortfarande men jag vill borra hål och frugan elda med ved ett par år till. Hon brukar få rätt
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.